Tuesday, November 8, 2011

Seoul Hunter Day 4: Pakar MBM mula tunjuk belang+kunci yang ditinggalkan...


bbrp hari cuti... rasa malas plak nak sambung citer... haha... tapi nak x nak... dh masuk ari ke-4 pun... so ni la nk sambung citer kat sana...

hari ke-4... kitorg dh pun berada kat Seoul... setelah dua hari berturut2 kat kwsn lain... kitorg kebali ke Seoul utk abeskan tour kitorg kat area2 sini.... so ari pertama di Seoul kitorg dibenarkan utk berkumpul 9.30... so dlm 8.30 tu dh boleh turun bfast... mcm biasa sesudah bangun tu bersiap2... kitorg agak awal siap... demi menjaga reputasi dan x nak mengulang kelewatan hari sblumnya... kitorg memang betul2 ready awal... lebih2 plak kali ni kitorg x perlu mengemas brg utk check-out... so persiapan tu agak lancar la... lewat... kali ni kitorg diminta utk berkumpul kul tapi yang meng'annoying'kan sangat2 bila dua pakar MBM (dudong ngan abg ramzi) dtg ketuk bilik kitorg dlm kul 7.45 pagi... masa tu kitorg dh nak siap... tapi cuma nak tinggal last touch la org kata... dua2 ekor ni... ketuk2 pintu kitorg kata kitorg dh lewat sbb kena kumpul kul 8... sume org dh berkumpul kat bwh... kononnya tinggal kitorg jer yg x turun lagi... aku mmg hangin betul... telinga aku blum pekak lagi... aku dengar Gina kata smlm 8.30 turun bfast... dan yg lagi aku hangen tu... jam kat tgn aku blum kul 8 pun lagi... memang sgt nak mengMBM org la dua malaun ni.... eeeee.... gerrrraaaammmm!!!

kali ni aku siap dulu.... lps aku dh siap tu aku pun keluar dulu sementara tunggu si semah x siap2 lagi... padahal dia bangun mandi siap dulu drp aku... masa aku keluar tu aku ingat mentor dgn protege MBM dh turun... rupanya dorg masih ada kat luar depan lif lepak2 dgn sorg student Malaysia... ingat x masa day 3 aku citer ada satu rombongan budak2 sekolah kat putrajaya duk hotel yg sama... kesian giler aku tgk budak sorg ni... kena goreng dgn pakar2 MBM berdua ni... mcm2 dorg MBM kan budak ni... aku dengor jer leeee... sambil terkekek2... itu baru sorg... dtg plak 4 5 org budak2 ni lagi baru balik dari bfast... siap kena panggil duduk ni... yg sorg tu form 4 skolah lain2... yg lain2 tu form 5... budak2 yg innocent n lurus ni percaya jer bulat2 apa dorg ni goreng... yg best tu... abg ramzi kata dudong ni bekas cikgu kat sekolah dorg... kena buang sbb ada skandal dgn bekas pengetua... hahahahaha mcm2... yg lagi kelakar tu... kuar2 jer dorg dari lif... aku kata kat dorg... haaaa... abg ni bekas cikgu kat sekolah korg dulu... nama dia cikgu kobiran... bagi salam.... "Assalamualaikum cikgu!!!" wakakakakakakaka!!!!! ye ye ooo jerbebudak ni sume bagi salam kat dudong... mmg mendapat sume kena MBM dgn dorg termasuk dgn aku sekali.... punya la lama menunggu si semah sampai sempatla aku join MBM jugak....

dh siap sume tu kitorg pun turun la kat level 2... bfast dulu... sampai2 jer tgk mknn... sgt menghampakan... ada cereal dgn roti bakar jer... mana kenyang??? dh la nak berjalan satu hari... tapi redha jerla... makan cereal pun cereal la... demi nak melaksanakan sambungan projek MBM dorg tu... abg ramzi dgn dudong cari plak port sebelah meja budak2 sekolah tadi.. kali ni yg lain plak... dh sudah kat atas tadi... dia sambung MBM balik.... tgh bfast pun boleh lagi... aku tgk budak2 ni mcm makan nasi goreng... so aku ingat tadi ada nasi goreng tp disbbkan kitorg lambat turun nasi goreng abes... aku tgk lagi... sume org dpt nasi goreng... so aku tertanya2 mana nasi goreng... aku tanya la budak2 ni mana dorg dpt nasi goreng... budak2 ni kata... dorg x order pun... waiter kat situ yg antar kat dorg... mmg sume dpt... nanti dia antar kata dorg... mula2 aku ingat dorg MBM kitorg... aku tanya dorg balik.. korg ni ckp betul2 ke atau korg plak MBM kitorg?? aku siap marah dudong... sbb dudong dgn abg ramzi suka sgt nak MBM budak2 ni... aku ingat budak2 ni nk MBM kitorg balik... last2... waiter kat situ keluar bawa 4 pinggan nasi goreng... hahahahaha... betul rupanya ckp budak2 ni... lihatlah betapa jujurnya dorg... insaflah wahai pakar2 MBM... hahahahahaha...

lps dh bfast tu kitorg pun turun la berkumpul kira2 9.20 pagi... sbb sume org turun dgn awalnya dan selesai bfast dgn awalnya... makanya... awalla kitorg berkumpul... tgh berkumpul tu sempat lagila 2 malaun ni sambung MBM budak2 ni... yg hebatnya ada sorg budak ni bawa ipad... sorg jerla... yg sorg lagi kata mak dia x kasi bawa ipad.... nanti hilang... korek punya korek... rupa2nya.. yg bawa ipad tu... bawak ipad mak dia rupanya... dan mak dia sbnrnya adalah cikgu yg ikut rombongan tu sekali.. chehh!!! patutla mak bagi bawak ipad yer...


journey kitorg di Seoul bermula di sekitar kawasan Blue House... sblum sampai ke Blue House tu kitorg sempat lalu kat area berlakunya penggambaran filem City Hunter... ingat x masa Lee Min Ho baru balik Korea dia pergi satu tempat ni... kat situ dia ternampak Park Min Young... haaaa kat sini la lokasinya... sampai kat Blue House kitorg bergambar kat landmark dia yg terkenal kat situ... masa aku pegi dulu winter... so tgkla beza suasana dlm gambar di tempat yg sama... posisi sama plak tu... hihihi... kat situ ramai betul bodyguard2... aku x tau la bodyguard ke atau pegawai keselamatan ke... maybe sbb dorg x nak org luar masuk ke kwsn2 tertentu yg dilarang...













lps bergambar2 kat area Blue House... kitorg bergerak plak ke Istana... sbnrnya kitorg nak pegi 2 istana... tapi satu istana tutup so kitorg kena la pegi ke satu lagi istana... istana yg tutup tu aku pernah pegi dulu... tp istana yg kitorg pegi ari tu... aku rasa aku x pegi lagi yg ni... so merasala aku dua2 istana... masa kitorg sampai tu kebetulan plak dorg baru nak start buat pertunjukan... konon2 perbarisan askar2 zaman dulu2 dgn berpakaian panglima... memang best la show tu... siap dgn kuda sume... lps tu kitorg sume masuk ke dlm dan melawat2 sekitar kwsn istana... adalah sikit2 info yg Gina kasi kat kitorg membuatkan kitorg faham bbrp struktur pembinaan istana kat situ... kat situ jugala selalunya dorg buat penggambaran filem2 zaman dolu2...























lepas istana kitorg bergerak plak ke Itaewon utk lunch... kali ni lunch kat kedai Arab plak... so ayam x de... makan daging jerla... haha... lepas lunch tu... kitorg dibawak plak ke Seoul N Tower atau kat sana dorg panggil Namsam Tower... dlm bahasa korea... Nam tu maksudnya south atau selatan... N tu simbol ke pada 'Nam'.. so maksudnya 'Seoul' 'South' 'Tower'... nak ke tower dia lebih kurg cam nak pegi menara KL jugakla... cuma bezanya... kita kat malaysia boleh lagi naik n park kereta sampai ke atas... tapi warganegara korea... dorg kena park kat parking area bwh pintu masuk... dan kena mendaki bukit yang sangaaaaaaaaaaattttttttt tinggi dan agak jauh... wooohhhoooo... aku x taula camna dorg ni boleh hidup... maybe sbb dorg ni sihat makan sayur2 kimchi ari2 n maybe sbb kwsn geografi negara dorg mmg berbukit bukau so dorg sgt terbiasa bab2 daki mendaki ni... kata Gina... disbbkan kitorg ni tourist n foreigner... hanya tourist luar shj dibenarkan naik sampai ke atas... kiranya kitorg beruntung la... agaknya kerajaan korea takut kalau sume tourist kena menapak mcm rakyat dorg.. xde tourist nak naik atas tu... hahahaha... lebih2 yg dh tua2 gigil lutut cam aku ni... ;p

naik atas tu pun x la atas sangat... bas kitorg kena parking kat bawah ckit sblum sampai ke tower tu... dlm 200 meter kot kitorg kena berjalan naik ke atas... okay... ni kira mencabar la bagi aku yg mmg sangat membenci aktiviti mendaki ni kan... lepas pengalaman broga tahun lepas... aku menyesal giler dan rasa mcm x percaya diri sendiri camna aku leh sampai ke puncak broga tu... even mount sorak pun aku x naik... ni nak suh aku naik ke tower atas tu... huhuh!! nak x nak aku kena ikut gak ahli2 rombongan.. tatkala sume ahli2 dgn Gina sume dh jauh ke depan... aku dgn berusahanya sambil mengah2 tolak kaki dgn badan sendiri naik ke atas.. nasib baikla ada sorg kakak ni ngan husband dia... jalan slow2 ckit... dorg ada berenti2 sambil ambik2 gambar dulu... so ada gak la aku kwn berjalan sama2 naik ke atas... kebetulan akak ni pun comel2 gak cam aku.. hihi... so sama2 la kitorg mendaki sampai kat puncak tu... ada la dlm lewat 15 minit kot aku sampai dari dorg... semah ngan dudong yg mmg dh hilang dari penglihatan aku tadi.. aku x tau kemana plak dorg pegi... aku terus naik ke level 1 dan pergi ke tempat letak
mangga2 atau kunci yg kebanyakannya couple2 tinggalkan... matlamat aku time tu sbnrnya nak cari kunci khuntoria couple punya... tapi kunci2 dia mak aihhhhhh!!! sampai subuh pun blum tentu jumpa.. kalau nak cari mmg ambik masa... tapi dgn masa limitednya... pastu plak kunci2 tu sume nampak sama lebih kurg jer... so aku kena lupakan benda tu n settlekan misi aku yg sbnr2nya ke situ... utk tinggalkan kunci kat situ aku kena beli kunci dan tulis something atas mangga yg aku beli tu... semah yg sampai awal dari aku dh ada kat dlm kedai dan tgh cari kunci2 yg sesuai... lps pilih memilih gaduh2 ckit.. kitorg pun belilah kunci yg sesuai dan berpadanan... memandangkan kitorg dua org ni single so x payah la nak cari kunci couple sgt... just nak tinggalkan mesej jer kat situ... hopefully aku dtg semula ke situ dan dpt tgk balik kunci yg aku tinggalkan...

oleh sbb aku boleh menulis tulisan hangul... so aku pun tulis la dlm tulisan tu atas kunci tu... aku tulis... "anneyonghaseyo... I'm bahyah... Saranghaeyo..." dan kat blkg tu aku tulis i love korea dan i love park jung min... wakakakakaka!!! dgn harapan park jung min baca... mendapatla aku kalau dia rajin plak nak belek2 n baca... hahahahaha...berangan jer lebey kan... settle bab kunci tu... kitorg turun ke level bwh.. masa tu ada performance... dan dh start lebih kurg 10 minit... so sambil2 cuci mata tu kitorg pun enjoy jer la performance tu... habes jer perfromance kitorg pun bergerak turun semula ke bwh... turun adalah sgt mudah berbanding naik... so mmg laju la... laju x laju pun... aku ngan semah jugak last sbb sebuk bergambar sambil turun....











aktiviti kitorg diteruskan plak ke kwang jang market... kali ni aktiviti shopping2... kwang jang market tu tempat yg sgt popular kalau ada sesape nak cari kain sutera korea... melambak kedai jual korea silk kat situ.. kat situ juga sempatla bbrp ahi rombongan beli kain2 biasa buat baju kurung tu... kain dia pun x mahal... lebih kurang rm 27-30 utk setiap 4 meter... kain dia besar sbb lebar dia 60... lepas kwang jang kitorg terus plak ke Dongdaemun Market... menurut Gina... 'Dong' maksudnya East... 'Dae' maksudnya big or great dan 'Mun' maksudnya gate... so Dongdaemun market membawa maksud 'Big East Gate'... kat situ kitorg dibawa ke satu shopping complex besar... shopping complex tu mmg terkenal la.... kalau kat malaysia ni ala2 mcm Times Square or mid valley la... setiap level ada bhgian masing... level bwh sekali utk sportswear... level tengah2 ada pakaian utk lelaki dan perempuan.. tapi Gina bawak kitorg terus ke level 5... kat situ bahagian aksesori... dan ada juga kedai souvenier... suprisingly.. ada sstgh brg2 kat kedai souvenier tu lebih murah berbanding yg dijual kat namdaemun market masa aku pergi dulu... nama kedai souvenier tu arirang... aku mmg penah membeli belah kat kedai tu dulu... tshirt dia murah n berkualiti... so sape2 yg pening nak cari souvenier tu... pegi je dongdaemun market ni... terus ke level 5 cari la kedai souvenier arirang... tshirt design korea ada... souvenier2 kecik ada... kalendar n poster selebriti kpop pun ada... mcm2 ada...

kat situ jugak kitorg dapat beli stokin2 gambar artes 2 kpop... dan kat sini gakla aku beli toe socks aku... hahahahah... cute jer... kaler2 pink.. belang2 lagi... kat sini kitorg cuma diberi masa lebih kurg sejam stgh... so berlari2an... berkejar2an.. bercungap2an la kitorg pilih n cari brg... selesai jer shopping mopping kat situ... kitorg ke Itaewon sekali lagi utk dinner plak... kali ni kat kedai pakistan yg smlm tu... layan lagi sekali lagu hindustan... lps dinner kitorg terus balik ke hotel... kali ni agak awal gak sampai ke hotel... tapi masa kat dlm bas tu aku otw balik ke hotel tu... aku puas ati giler sbb dpt menganjengkan abg ramzi dgn dudong... hahahahaha.... disbbkan dorg dua org berlainan hotel drp kitorg.. n dpt hotel ayam... bangun awal plak tu... ditambah plak abg ramzi yg semakin hari semakin ceria wpun selai sepinggang... kitorg tertanya2.. adakah dudong telah 'meggembirakan' hati abg ramzi mlm tadi....?? wakakakakakaka!!! mmg satu bas gelak besar termasuk dgn Gina sekali gelak besar... hanya mereka yg tahu kisah sebenar... kui3....

so sbb sampai awal ke hotel... aktiviti aku mlm tu just lepak kat kedai kopi mlm tadi... beli hot choco 5000 won... main tenet sampai kul 12... sbb kedai tu tutup kul 2 pagi... semah dgn dudong plak katanyer nak merayap kat area2 situ... aku dgr2 cam nak merasa naik subway... turun satu stesen jer... tapi aku x tanya plak dorg realisasikan ke x impian dorg tu... hahaha.. yg aku dgr dudong nak gi kedai starbuck yg kedekut tenet tu smlm nak beli mug... dan semah plak pegi convenience store beli banana milk.. dan disbbkan aku rasa sebotol banana milk yg dia beli tu.. aku terus terpikat... dgn misi seterusnya esok... aku nak cari banana milk tu n bawak balik malaysia.. haha...

so... kena carik mood lagi nak tulis pasal day 5 ni... harap2 ada la moodnyer esok yer... chow!!!

*kejadian MBM day 4 ni x dasyat sgt... tunggu... ada yg lagi dasyat yg boleh menyebabkan naluri membunuh aku wujud...*

No comments:

Post a Comment