Friday, December 13, 2013

Getaran Cinta Di Jiwa Part 6

Janji...

"Camna kau boleh pujuk dia? Ayat apa pula kau putar kali ni?"

"Hehehe... Ini Elin lah. Sekarang kau tak payah risau ayat apa aku guna. Yang penting, dia dah okay. Kita jalan-jalan, shopping shopping, cuci mata... Wow!"

Aku tersenyum. Bukan aku hairan sangat nak tau apa kaedah Elin gunakan untuk pujuk Lisa. Tapi sebenarnya aku dah tau trend rajukan dia. Kalau dah berkali-kali call atau SMS tak berlayan, kaedah terbaik, buat tak layan je. Dua tiga hari, dia mesti akan cari aku balik. Masa tu, memang dia akan buat macam takde apa yang berlaku. Lisa will always be Lisa.

Bunyi hon kereta mengejutkan aku dan menghentikan Elin yang sedang melantak mee goreng yang dimasak Fina pagi ini.

"Ahhh... Time aku tgh nyak la kau nak sampai. Dari tadi aku tunggu terhegeh-hegeh sampai perut aku pun dah minta tolong," Elin menghabiskan kunyahan yang terakhir.

"Tak payah nak membebel sangat. Cepat!" Aku menarik lengan Elin.

"Mi, kalau ko tak jumpa barang yang aku pesan tu, SMS aku tau. Balik kul berapa?" Fina menghantar aku dan Elin sehingga ke pagar depan. Aku menunjukkan tanda 'okay' pada Fina.

"Malam kot. Aku tak tau apa plan diorang ni," jawab aku sambil menyarung kasut.

"Ki...rang....nak...ba...tem..ni.." Elin bercakap dengan mulutnya yang masih penuh dengan makanan. Entah apa yang dia cakap, aku dan Fina pun tak faham

"Woi! Mulut penuh tak payahla bercakap. Buruk perangaila kau ni. Cheh! Pengotor!" Fina memukul lengan Elin. Mana tidaknya. Bersembur-sembur mee goreng dalam mulut dia. Dan Elin seperti biasa. Hanya tersengih-sengih. Aku dan Elin berjalan keluar dari perkarangan rumah dan masuk ke dalam kereta. Fina melambai kami dari pintu.

Perkara pertama yang aku tengok lepas masuk dalam kereta adalah riak wajah Lisa. Seperti yang aku jangka, dia macam biasa. Seperti takde apa yang berlaku. Macam muka orang bersalah buat-buat tak bersalah.

"Hai Mi. Rindunya kat kau. Berapa hari dah kan tak jumpa," Fina memeluk lengan aku. Dari cermin pandang belakang, aku nampak Elin tersengih kononnya tanda bangga berjaya memujuk Lisa.

"Bukan ada orang tu ke yang merajuk tak nak jumpa aku? X jawab call aku. Tak nak balas satu pun SMS aku. Sekarang ni, aku yang nak merajuk pulak. Penat lah!" Aku menyilang tangan memeluk bahu.

"Laaaa.. Handphone aku rosak lah. Sumpah! Aku tak tipu. Semua orang marah tak dapat cari aku," mukanya masih selamba tanpa menunjukkan sebarang reaksi seperti yang aku harapkan.

Aku mengeluh tanpa mereka sedari. Jangan selalu bermain dengan sumpah Lisa. Aku tak nak tengok kau dimakan sumpah. Aku bukan baru kenal kau. Dan saat inilah juga, Elin pandai memainkan peranannya. Ye, peranannya saat macam ni adalah SENYAP.

"Ha kenapa kau senyap je Elin? Sekarang ni aku pula nak merajuk. Pujukla aku pula. Kau kan pandai memujuk," sebiji aku bagi. Puas hati aku.

Elin menelan air liur. Wajah Lisa sedikit kelat.

"Aku dah faham perangai korang. Walau tak banyak, sikit pun. So tak payah lah memasing nak cover line  ye. Aku pun tahu korang dah faham perangai aku. Dari dulu aku dah cakap kan. Apa pun yang berlaku, apa pun masalah, kita bertiga kena sentiasa face to face," aku bersuara tegas.

Dah tiba masanya aku rasa aku kena control situasi ni. Bukan sekarang masalah yang kami bertiga akan hadapi. Tapi masalah yang akan datang ni. Suasana yang ceria tadi mula kelihatan tegang bila masing-masing mula mendiamkan diri.

"Aku ada satu benda nak cakap dengan korang berdua. Aku tau Lisa, yang kau dah tau siapa orang yang kitorang terjumpa hari tu masa kat airport," aku menghela nafas kecil.

"Dan aku tau sebab tu juga la kau marahkan aku dua tiga hari ni sampai menjauhkan diri dari aku kan,"

"Mana ada, handphone aku....,"

"Jangan bohong Lisa. Aku kenal kau. Aku kenal baran kau," aku memandang wajah Lisa.

Lisa terdiam. Stereng keretanya dipegang erat. Pandangannya jauh ke depan. Tapi aku tak pasti adakah pandangannya bertumpu ke jalan di depan atau sebaliknya. Bukan niat aku nak mengeruhkan atau mendownkan suasana. Tapi bagi aku inilah masanya yang terbaik. Kalau inilah mereka yang aku namakan sahabat, aku yakin diorang akan faham maksud dan keinginan aku.

"Ada hamba Allah  datang jumpa aku di klinik semalam, hasil daripada tindakan bijak pandai yang suka buat sesuatu tak fikir panjang tu," jelingan mata aku tajam ke arah Elin.

"Dia bawa satu hajat. Hajat besar katanya," aku melembutkan suara.

"Hajat??? Hajat apa?" Elin dan Lisa bersuara serentak. Aku yang tersentak dan terperanjat. Mak aiii.. Terkejut aku!

"Korang dengar sini eh. Ingat janji kita? Janji yang kita pernah buat lebih masa sekolah dulu? Lepas ni, walau apa pun yang terjadi, aku nak korang sentiasa ingat janji tu. Sebab janji tu lah yang akan memastikan kita terus bersahabat sampai bila-bila,"

Wajah Elin dan Fina suspen macam tengah tengok cerita thriller. Haishhh.. Patut ke aku cakap ni...?

Bersambung... (Malu)

No comments:

Post a Comment