Friday, November 26, 2010

Riwayat Hidup

alkisah.... bbrp riwayat hidup yang x pernah diceritakan di mana2 buku atau risalah2 seluruh dunia....


RIWAYAT 1:

kisah manusia terkenal yg perasan glamor tapi ala2 tenggelam timbul yg x penah bersyukur dgn keadaan sekelilingnya... dia sbnrnya beruntung dari org lain yg lebih hebat tapi dia x pernah pandai atau cuba menghargai kelebihan itu... dan sgt2 hipokrit serta ikut mood sesuka ati sampai org lain malas dah nk layan perangai dia...

rumusan: beliau smmgnya seorg manusia yg x perfect dan perlukan perubahan yg positif dari hari ke hari.. ada sikap yg perlu dimaintainkan tapi lebih bnyk sikap yg perlu diubah... tapi kalau dh beratus2 kali kena tegur dgn bbrp org dan tetap x berubah... ermmmm... no komen...

RIWAYAT 2:
kisah seorang manusia yang x brp nak penting sgt pun mula2... tapi di pertengahan jalan cerita, dia muncul secara tiba2 menjadi penyelamat kepada setiap permasalahan... dialah yg digelar hero moden... dan setiap kata2nya akan dituruti demi menjana satu perubahan yg drastik... dia juga adalah org yg x layak untuk menjadi penting dalam permasalahan yg muncul kerana hakikatnya.... dia tak berkaitan pun dalam masalah tersebut... pendek kata... "suka menyibuk hal org lain yg x berkaitan dgn diri sendiri"

rumusan: beliau mungkin dikatakan muncul di saat2 'kelemasan'.. tetapi yg menjadi tanda tanya dlm riwayat ini... ke mana hala tuju beliau yg sebenarnya dlm riwayat ini... kerana beliau x berjaya menyelesaikan apa2 masalah pun... hurmmm... xdelah hebat mana pun... bising jer lebih... kesimpulannya... riwayat ni... x perlu ada pun x effect apa2...

RIWAYAT 3:
kisah seorang manusia yang dulunya 'org2' biasa tapi kini merasakan mempunyai suatu kuasa besar yg boleh melabelkan dirinya sbg insan2 'tertinggi'... sikapnya yg x mencerminkan mulutnya amat2 dikagumi oleh semua org... pendek kata... tanyalah siapa saja... semua akan kata MENYAMPAH... xde pula mana2 yg mengaku x pernah menyampah dgn dia... dia juga sememangnya seorang kawan yg x layak dibuat kawan kerana dia mmg suka menyelamatkan dirinya dgn menjadikan org lain sbg mangsa... pendek kata... dia akan memalaikatkan dirinya di depan org2 yg berpotensi menyokong dia dan berpura2 seperti dialah 'mangsa keadaan'... dia sgt hebat dlm melakonkan wataknya sehingga men'disqualifiedkan' pelakon2 antarabangsa yg lain....

rumusan:beliau smmgnya mempunyai sikap2 cemerlang dlm kepropagandaan, 'membunuh dari blkg dan depan' dan men'down'kan suasana... x hairanlah feedback yg diterima dari dalam dan luar menyatakan beliau mmg sungguh meng'annoying'kan... nescayalah... org2 yg tahan dgn beliau adalah org2 yg lebih kurg sama dgn beliau... kasihan kepada yg cuba membela nasib beliau... kerana pembela2 itu tidak tahu apa yg beliau sdg perkatakan di blkg mereka... kesimpulannya... yg membela itu... bodoh... bodoh... dan bodoh...

RIWAYAT 4:
kisah seorang manusia yang depannya suci tapi blkgnya berdebu dan berdaki lebih tebal daripada cermin lori bawak arang.... jangan tertipu dgn si dia... kerana dia mmg pandai mendekati org2 yg dirasakan mempunyai kepentingan utk dirinya dan membolehkan dia lebih rapat lagi dgn seorg manusia yg dikaguminya selama ini.... sikapnya itu telah pun diperhatikan oleh bbrp pemerhati bebas dan bbrp testimoni drp org2 awam juga telah dikenalpasti... maka sahlah dia adalah kawan yg juga x layak dibuat kawan kerana hanya mahu berkawan atas dasar kepentingan diri sendiri... pendek kata... habis madu... sepah terbuang....

rumusan: nampak jer mcm hebat... tapi sbnrnya penakut.... ingat hebat sgt boleh mengubah keadaan... tapi sayang peluang yg diberikan tidak digunakan sebaiknya... beliau terlalu taksub dan dikaburi dgn kefanatikan beliau... itu normal... dan jgn salahkan beliau sbb semua manusia biasa mmg begitu... anggap jerlah seperti bercinta... akan dikaburi dan dibutakan walau sejuta menghalang... tapi ingat... what goes around comes around... hargailah yg masih ada tertinggal di sekeliling ini sblm ia2 meninggalkan anda...

RIWAYAT 5:
kisah seorang manusia yg juga ala2 x perlu muncul sbb dia x penting sgt pun... tapi kerana ingin glamor dan mendampingi org yg dirasakan boleh mengglamorkan dia... makanya dia mencaras org2 lain... sikapnya suka berubah2 umpama air mengalir... di satu ketika dia lain dan di satu ketika lagi dia sgt2 lah lain... dia hanya nampak apa yg dia nampak.. dan menggunakan kedudukan dia utk memburukkan lagi keadaan yg dh sedia buruk... dia smmgnya mempunyai sikap ingin memiliki dan menguasai dari awal lagi... tapi sejauh mana keikhlasan dia dlm melakukan hal2 berikut... hanya dia dan org2 yg pernah mendengar 'statement2' dasyat dia shj yg tahu....

rumusan: beliau tahu apa yg pernah diperkatakan... dan kata2 beliau masih menjadi rahsia pada sesiapa yg pernah mendengarnya kerana si pendengar2 tersebut tidak mahu memburukkan keadaan... hakikatnya... semua tahu kot siapa beliau dulu sbnrnya... dan sejak akhir2 ini sahaja pun beliau mula mendampingi 'sesuatu'... whatever it is... tanyalah dulu pada beliau sejauh mana keikhlasan beliau sblm mempersoalkan keikhlasan org lain... kerana hanya beliau sahaja yg suka 'mengungkit' setiap masa dan ketika kot.....

sekian dulu 5 riwayat hidup yg ingin diceritakan... masih ada bnyk lagi riwayat2 yg ala2 mcm 'untold story' ni... tapi... simpan2 la dulu utk masa depan yg lebih gemilangssss cemerlangsssss dan terbilangsssss.......

oh yer... riwayat ini hanya rekaan semata2... tiada berkaitan dgn yg hidup atau yg dh k.o... sekadar renungan bersama2... mmg xde manusia perfect dlm dunia ni.. tapi itulah gunanya yg ada di sekeliling kita ketika susah dan senang utk saling tegur menegur dan ingat mengingatkan... kalau maintain benda yg sama tanpa perubahan... mmg x maju ke depan la sume org... makanya... hargailah rakan2 anda... dan jgn biarkan diri anda diselebungi dgn kontroversi.... ;]

p/s: AGAK2NYA... ANDA RIWAYAT YG MANA SATU EKKK??? HAHAHAHAHA!!!!!

Tuesday, November 9, 2010

sila tunaikan janji....

dh berbulan menunggu... keputusan masih sama... apa pun tak berubah... pergerakan masih sama... kebosanan menunggu... takut? berani kerana benar takut kerana salah kot... x kesah la saper pun benar saper pun salah... bukan nak mencari kemenangan atau pastikan kekalahan... cuma menuntut apa yg telah dijanjikan supaya apa yg terpendam dan terbuku selama ini dapat diluahkan....

silalah tunaikan janji2 anda... nak bertemu dan selesaikan hal ni secara habis2an... supaya selepas ni x perlu ada benda yg tersimpan lagi dan menyesakkan... silalah hubungi org yg sepatutnya dan tetapkan hari, masa dan tempat.... x perlulah nak tunggu sampai akhir bulan ke hujung tahun ke... hujung abad ke.... itu bukan alasan... org lain bnyk juga kerja dan bnyk benda nak fikir... x perlu rasa diri tu istimewa sgt sampai perlu nak bagi ruang menunggu utk selesaikan hal sendiri yg kononnya lebih penting dari org lain... x perlu nak selfish sgt... dari dulu x abis2 dgn perangai yg sama... meet up ASAP n settelakan semuanya... abis cerita...

x perlulah nak berdebat siapa betul siapa salah... pihak mana pun ada kelemahan dan keburukan masing2... kami sedia menerima apa jua kelemahan... sbb kami tau ada rasa x puas hati dari pihak yg satu ni... sudah tiba masanya juga pihak yg satu lagi ni terima dan fikirkan juga apa yg terbuku di hati kami selama ni yg x dpt kami nak luahkan kerana kononnya demi nak menjaga hati dan perasaan... nak menjaga maruah org... nak menjaga keaiban org... buang masa jer semua tu.... inilah masanya juga kami nak tunjuk maksud 'tembak' yg sebenar... kata kena tembak kan...?? nak sgt kena tembakkan... kali ni bukan 'tembakan' jer yg kami nak bagi...
sebnyk mana dh ko sakitkan hati kawan2 aku... sbnyk tulah aku nak pastikan ko terima... so kalau rasa hebat sgt... sila tunaikan janji cepat...

anggap jerlah ini satu peringatan... aku dh bosan la dgn perangai2 jijik yg cuba ditonjolkan selama ni... wpun aku dh lama keluar dari situ tapi masih ada lagi perangai2 jijik ni wujud dan memberikan kesan kepada org2 di sekekeliling aku... so kalau pertemuan ni x dibuat dlm kadar segera.... jgn salahkan aku kalau aku ceritakan satu persatu perihal buruk korg sume yg menjengkelkan tu kat sini... dan aku akan pastikan semua org membacanya... sila ingat yer... bukan kami yg berada di 'dalam' tu skrg... kalau korg nak cerita keburukan kami pun xde apa yg kami nak herankan... bagi aku... cukup kaum keluarga dan rakan2 baik aku tau apa yg selama ni aku buat... cukup hanya mereka2 ni percayakan aku dan tahu aku siapa... mereka tahu apa yg pernah aku katakan selama ni di blkg mereka... kerana antara kami... kami dh jujur tentang kata2 buruk yg pernah dilafazkan... so sume dh clear... kalau org lain atau org2 di luar sana nak anggap buruk atau pandang hina kat aku sekalipun... aku x kesah kot... lagipun... bukan aku 'org' yg dikenali ramai... aku kesah ker kalau nama aku buruk?? erkk??!!! bukan... org2 luar sana kesah ke cerita pasal aku.....??? bo layannnn..... tapi sebaliknya... kami ni yg cukup baik masih x keluarkan apa2 statement yg boleh merosakkan nama baik org lain... wpun aku rasa aku ada kuasa yg sgt besar utk itu... jgn lupa... kedudukan aku boleh menentukan naik turun 'org' tu... 'org2' di luar sana tu mmg menanti2kan jer cerita2 buruk utk santapan mereka... kalau aku nak buat... aku dh lama boleh buat... tapi aku belum peringkat jahat kot... so... sblm aku bertindak.... baiklah korg2 tunaikan janji dan buat pertemuan dgn segera...

dan silalah pastikan pertemuan tu nanti disertai oleh semua yg terlibat... wpun x terlibat sgt tapi sipi2 pun kena ada jugak... x kira lah... watak utama ke.. watak sampingan ke... watak tempelan ke... watak tempias2 ke... belakang tabir ke... yg pastinya... semua yg pernah mengeluarkan statement2 berkaitan tu sila pastikan mereka hadir... dan kami akan keluarkan satu2 persatu statement2 yg pernah keluar dari mulut masing2 yg maha hipokrit... talam dua muka... tikam belakang... putar wang besar dan segala2nya lah... waktu tu kalau ada yg nak 'bunuh membunuh' sesama sendiri... lantakla korg.... kitorg pun x hadapppp nak saksikan.... so silalah bawa org2 ni sekali termasuklah yg dulunya ala2 diam mcm neutral... tapi skrg pun dua kali lima talam dua muka... tikam belakang... org yg sanggup buang kawan2 dia yg selama ni care pasal dia too much... sampai ada antara kitorg ni yg sanggup buang kawan sendirilah sbb x sanggup tgk budak ni menangis akibat perbuatan kawan dia tu... tapi dek kerana ketaksuban dia yg ntah kemana tu... dia sendiri sanggup mengenepikan kawan ni... so sad~~~ dan yg paling bodoh dah semestinyalah aku sbb sayang dia mcm adik sendiri... sampai sayang lebih dari adik2 yg lain... dan aku teruskan kebodohan aku terus defend dia wpun kepercayaan dia dipersoal oleh kawan2 baik aku sendiri... tindakan yg membuktikan aku lebih percaya kata2 dia drp kata2 kawan baik aku sendiri... betapa bodohnya aku... mmg buang masa... wasted my time...hakkkpuiiii!!! baguslah wajah sbnr ko dh diketahui... dan teruskanlah berkawan dgn org2 yg skrg ni mmg adalah kelompok kawan2 yg ada kepentingan jer kan... aku tau kot kenapa ko baik sgt dgn aku dulu... sbb kedudukan aku masa tu dan sbb aku kononnya 'close' dgn 'org' tu kan... i should see that come... stupid idiot of me... pathetic!!! oh bawakla sekali yg blkg2 tabir tu... org2 yg sbnrnya mmg xde kaitan langsung dgn isu ni... tapi sbb kerana terlalu suka mdgr citer sebelah pihak... dh tu pun ikut taksub makan kata2 dorg ni bulat2... dh la x tau apa yg terjadi... dgr sblh pihak... dh tu ikut join sama jadi jijik jugak... haihhh... yg ni aku paling rasa SO SAD~~~~ so bawaklah dorg ni sekali sbb nak bagi khutbah jumaat sekali...

teruskanlah wahai kelompok2 yg merasakan diri mereka 'tinggi' tu... yg melayan org lain mcm org lain tu rendah sgt... x sedar diri agaknyer... makin tua makin hanyut... eloklah tu... betapa bangganya aku tinggalkan semua tu... xde ruginyer aku... sbb aku bukan dpt apa2 kelebihan atau keuntungan pun... dan x kaya pun aku duk 'dlm' tu... berhabis adalah... oh! pengajaran yg sgt bermakna... tuhan tu mmg sayang kat aku sbb tu dia bagi aku kesedaran.. kalau x aku lebih berhabis kot... so sad~~~. dan bagus jugak tinggalkan semua kawan2 yg x layak utk dijadikan kawan tu... semua tu berkawan sbb satu 'benda' jer... itupun yg dikejar selama ni sbb masing2 x dpt... so sad~~~~ so skrg dh dpt... bahagia lah... sdgkan masing2 tau masing2 mengata kat blkg masing2.. aku pun x kejar nak kwn dgn org camni... erkkk????!!!

so, betterlah korg mempercepatkan janji korg tu sbb kalau korg x nak selesai cara tertutup... aku boleh jer selesai cara terbuka... aku x kisah memalukan diri sendiri...sbb seperti yg aku kata tadi.. aku ni 'nothing'... kalau org fikir buruk pasal aku pun x masuk berita kul 8 kot... aku x ambil port pun apa org nak mengata tentang aku.. dan aku pun x heran apa yg korg nak fikir... ikhlas ke x ikhlas selama ni yg aku buat... lantak matilah korg nak persoalkan... dh banyak kot 'hasil' yg dh mengalir keluar dari poket aku... so?? aku kesah ker apa korg nak label? jadinyerrr silalah tunaikan janji korg tu... x perlu nak banyak alasan.... oh yer... 'manusia smmgnya banyak alasan... semoga maju jayalah kepada semua yerrrr"