Monday, January 31, 2011

Rahsia Puding Karamel Tersedap di Dunia... kui3..


boleh tak tetiber rasa nak share resipi ni dgn sume org... ramai gak yg tanya aku sblm2 ni camna nk buat... tiap kali tula aku kena buatkan utk dorg... haihhhh letih mak ayam... benda ni pun sbnrnya senang jer nk buat.. tapi tang gula hangus tu yg dtgnyerrrr M.A.L.A.S.S.S.S.S.... duhhhh.... lagi satu... tang mengemas yer tuan2 dan puan2...

baiklah rahsia di sebalik kesedapan puding ni adalah segala jampi serapah yg dibaca ketika membuatnya... kui3... astaghfirullah... xdelah... itu sume khurafat tu... ish3.... sbnrnya kalau nk sedap apapun mknn yg kita buat... kenalah membuatnya ikhlas dari hati.. mmg akan effect pada rasa mknn tu sendiri.. x caya..??? x caya sudahhh!!!! apapun... perlulah dimulakan dgn bismillah...

puding ni ramai yg kata x hanyir sbb rahsianya adalah terletak pada susu krimer pekat yg digunakan... kebanyakan org pakai susu cair... haaaa... tuan2 dan puan2 sume... susu cair itu adalah punca kehanyiran puding tersebut... errrrmmmm... dh mcm chef wan dh haaaa....

satu lagi... kebanyakan puding agak keras sikit sbb ada yg campurkannya dgn tepung jagung... tapi puding dari resipi saya ni sgtlah lembut sbb x perlukan apa2 tepung melainkan tepung custard dan dlm jumlah yg kecil sahaja... berikut adalah senarai bahan dan cara2 membuatnya.... jeng jeng!!!

bahan A:
1 cawan gula pasir halus
1/3 cawan air

cairkan gula sampai berwarna keemasan (api jgn kuat sgt nanti cepat hangus)... bila sume gula dh cair... tutup api... masukkan air sikit2 secara perlahan sambil kacau (utk elak gula melekat2...) terus kacau sampai dia likat dgn air....

bahan B:
7 biji telur
1 cawan air
1 cawan susu krimer pekat (bukan susu cair... susu yg selalu guna buat teh tarik atau milo tu...)
1 sudu kecil tepung custard
1 sudu besar esen vanilla

pukul telur hingga kembang.... ketepikan telur...

dlm bekas lain... masukkan air, tepung custard dgn susu.... kacau sebati.... campurkan sume bahan ni ke dalam bekas yg ada telur tadi.... kacau sebati... masuk esen vanilla... kacau sebati....

masa nak kukus nanti... letak bahan A dulu dlm loyang pastu baru letak bahan B.... kukus lebih kurg 20 minit dgn api sederhana... dh tu nanti masukkan dlm peti ais... dh sejuk baru terbalikkan dari loyang dan makan.... :)

kalau ada apa2 pertanyaan... silalah bertanya... saya sudi berkongsi pendapat dgn anda... kalau x jadi... jgn salahkan saya... kerana nampak sgt anda mmg x reti masak... kui3... selamat mencuba!!!!!!


p/s: waaahhhhh.... apa ni?? dh mcm rancangan memasak ni.....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment