Monday, January 10, 2011

Lahad Datu adventure - Day 1

hari pertama (7 Jan 11)

Inilah pengalaman kali pertama aku sejak bekerja di rtm selama 4 tahun… bukan tak pernah berjalan ke tempat org sblm ni… tapi ini adalah pengalaman pertama bekerja sebagai salah seorang team penerbitan di luar kwsn… bukan calang2 kwsn… kwsn pedalaman pulak tu… naik flight pun rasa lain… padahal bukan first time naik flight…

Seawal 5 pagi aku terpaksa membangunkan diri utk bersiap… separuh brg masih belum dimasukkan ke dlm beg sbb masih perlu digunakan pagi tu… wpun separuh brg dh dikemas mlm sblmnya… tapi masih rasa mcm x sempat jer nak siapkan pagi tu… mmg x sempat pun… spttnya nk bangun 4.30… tapi berangan2 tetap terbangun kul 5 lebih jugak… wpun aku siap tepat kul 6 pagi.. tapi mak aku yg dh menunggu awal kat luar rumah tetap membebel2 … padahal mmg dh janji nk kuar kul 6…

Sampai di rtm… aku tgk xde sekujur tubuh pun yg ada di sekitar2 tu… janji 6.30.. tapi akhirnya… sorg demi sorg yg sampai… 7.30 jugak bas bergerak wpun kami terpaksa berada di KLIA kul 8 pagi sbb flight kul 9.20 pagi… dgn membawa bas yg begitu rileks sekali… akhirnya kul 8.30 jugak kitorg sampai… sampai2 terus bergegas check-in beg dan ambik boarding pass… memandangkan flight pergi ni kami kena transit kat kota kinabalu (KK)…makanya dua lah boarding pass yg dibagi… dgn beg x berkunci aku campak jer beg aku utk check-in… ahhh gasak… sib baik xde brg penting dlm tu.. kalau nk ambik pun.. ambik jer la baju aku yg saiz2 besar tu… kui3… sesudah selesai segalanya… dgn begitu tenang kitorg pun berjalanlah menuju ke gate perlepasan… mak aihhh xde gate yg dekat sikit dia bagi.. nun di ujung bangunan… naper x bagi jer yg paling ujung terus… sampai2 kat gate terus boarding…

Kali ni sbb pengalaman yg lepas… aku dh berani tanpa segan silu minta extension belt… kui3… lantakla… yg penting keselamatan aku… nak malu buat per… yg paling best time makan!!! Kalau dh naik MAS tu… mmgla expectation tinggi kat bab2 makan ni… ada dua pilihan… mee goreng dgn ayam atau nasi lemak sambal udang… kalau biasanya… x kisahla apa pun mknn tu… bila ada ayam… aku akan ambik yg ada ayam… tapi sbb tahan lapar giler dari pagi… aku rasa cam nak belasah nasi lemak… dpt2 mknn terus bukak dgn gelojohnya… benda pertama yg aku nampak dan membuatkan aku teruja ialah coklat ferrero rocher… hahahahah… dlm bnyk2 flight yg aku naik… yg ni la aku rasa cam teruja sekali sbb Nampak coklat tu… 3 biji dorg letak dlm bekas mknn tu… dan yg paling mengujakan… itulah yg aku mkn dulu sblm sentuh benda2 lain… harap maaf gambar hanya diambil lepas aku dh melantak… sbb lapar sgt aku lupa nk ambik gambar… hahahahaha…. Pemandangan dari atas flight sgt2 lah cantik… kalau dh namanya KK mmg x pernah lari dari expectation… sgt indah… sesampainya di airport KK kami menunggu selama lebih kurg sejam utk naik flight seterusnya… dan flight ke lahad datu ni tuan2 dan puan2… adalah flight kecik yg muat hanya utk 68 penumpang saja dan dikenali sbg MASWings… sblum naik tu dh rasa2 cam x sedap hati jer.. almaklumlah kapal terbang kecik dan pakai kipas jer plak tu…

Naik je flight kecik ni… mula2 ok jer… alyah dan PR dia duk depan seat aku…. Tiba2 alyah menjerit… katanya baju utk show dia tertinggal kat fligh pertama tadi.. satu flight kecoh… sib baiklah akhirnya dorg dpt trace balik… dan baju dia akan dihantar ke lahad datu melalui flight lagi satu belah petang… perjalanan mengambil masa lebih kurg 50 minit.. tapi dlm masa 50 minit tu.. dua kali gak semua penumpang menjerit.. mana taknya…bila kapal terbang tu langgar awan… kapal terbang pun mcm wossshhh wooossshhh wossshhhh…. Perut rasa geli2 gitu… tapi perasaan tu agak cemas la… rasa cam goyang2 plak… hahahahah.. tapi Alhamdulillah kami sume selamat sampai… ada la jugak yg turun2 tu dh jadi mcm simptom2 pembawakan budak.. terus lembik kat kerusi… dh ambik luggage sume kami ramai2 naik bas yg akan bawa kami menuju ke felda sahabat… satu stgh jam dari airport… dlm bas apa lagi… sume membuta sbb penat… stgh hari atas kapal terbang jer… di tepi kiri kanan hanya pokok2 yg menemani pandangan mata kami…

Sesampainya kami di felda sahabat…kami dibawa terus utk check in di sahabat resort… tempatnya ok… selesa… dan katanya baru diupgrade so ada swimming pool blkg bilik aku… bilik kami mengadap laut… wpun rasa seronok nampak laut… tapi hakikatnya aku tau laut hanya tinggal laut sbb aku dtg utk bekerja bukan utk bersuka… x sempat nak berehat2 kami kena pergi recce tempat event yg akan dijalankan selama 2 hari ini… bersama kru2 muzikfm dan artis2 lain kami sume naik bas menuju ke lokasi… memandangkan hujan baru lepas turun.. maka tempat di sekitar lokasi agak lecak dan berair… sesudah tgk2 tempat… kami dibawa ke sebuah dewan kecik utk buat rehearsal dgn artis dan kombo orkestra rtm kota kinabalu… adala jugak shoot sikit2 utk bahan balik ke KL nanti…dlm lebih kurg jam 10 11 camtu kami balik semula ke resort… masa nak balik tula jugak tasha (PR alyah) baru pulang dari airport tawau ambik baju alyah... gelak sakan kami dgr cerita pengalaman dia menangis2 kat airport sbb pramugari tu kata dorg x jumpa baju alyah... pengalaman lucu plak jadinyer... hahahaha... tasha.. tasha... aktiviti selepas itu apa lagi… menganyam ketupat bersama boss aku k.ani dan juga hanif, alyah dan tasha .. berchapter2 mengumpat… hahahaha… lepas abis kami mengumpat sambil minum2 kat cafĂ©… aku balik ke bilik utk mandi dan berehat… k.ani pulak.. sambung mengumpat kat bilik alyah sampai 2 pagi… penat jugak menunggu dia balik balik sampai tertidor2 aku… esok dh kena bangun awal… haihhh sabar jer la….

No comments:

Post a Comment