Tuesday, December 7, 2010

Masa...

mcm ni lah agaknya kalau jadi anak perempuan tunggal.... selalu saja menjadi perhatian org dan mungkin kadangkala kita x sedar kita menjadi beban pada ibu bapa... soalan yg sama yg diajukan setiap kali... membosankan... aku x tau la bagi org lain yg berfikiran tipikal... tapi bagi aku... umur 27 masih belum terlalu tua utk tidak berkahwin.. zmn skrg ni... kawin dlm umur 30-an tu perkara biasa... alahaiii... apalah yg nak diherankan sgt... ada org lebih terlajak dari aku... rilek jer... jodoh pertemuan semua di tgn tuhan... buat apa nak paksa2 diri cari jodoh...? sbb nak kena akur dgn mulut org2 sekeliling ker? kahwin awal2 pun... kalau x bersedia fizikal mental... akhirnya bercerai berai.. nak buat apa? lagi menyedihkan bila bercerai time2 dh nak masuk umur stgh abad... baiklah x yah kawin ataupun kawin jer lambat sikit... bila kita dh yakin yg itu jodoh kita... dan kita dh betul2 bersedia utk menghadapi cabaran dan dugaan dlm kehidupan berumahtangga...

pendapat masing2... so aku rasa xde sape yg boleh kata pendapat dia paling betul atau salah... cuma bagi aku... aku mahu berkahwin hanya sekali dlm hidup... dan dgn pasangan itulah aku akan menempuh hidup aku sehingga ke akhir hayat... aku mahu berkongsi segala suka duka dan susah payah bersama2.... aku mahu menjadi org terakhir yg akan dia lihat atau dialah org terakhir yg akan aku lihat dlm hidup aku bila sampai ajal kami nanti... xkisahlah sape pun yg pegi dulu... kerana itu aku harap akan mendapat insan yg aku terima sepenuh jiwa... yg aku terima kelemahan dan kekuatannya... yg akan sentiasa tegur menegur dan ingat mengingatkan sesama sendiri... juga yg akan membimbing aku di dunia dan akhirat... yg akan membawa aku masuk ke syurga bersama2 nya.... insyaAllah... mungkin sesetengah org akan kata rupa itu penting... mmglah tu x dpt disangkal... tapi bagi aku juga... rupa itu penting... cuma penilaian kita terhadap rupa seseorg itu teramatlah subjektif... ada org kata org ni hensem.. tapi ada org kata biasa jer... aku rasa... semuanya bermula dari hati... bila kita suka segalanya tentang seseorg tu... satu perasaan ikhlas akan wujud... dan kita akan merasakan org tu lah yg paling kacak atau yg paling cantik dlm dunia ni... apa jua kelemahan yg ada pada dirinya kita akan terima seadanya.. .

kepercayaan juga adalah sesuatu yg amat penting... jika kita betul2 ikhlas menyukai seseorg tu... kita akan menerima segalanya tentang dirinya dan akan mempercayai serta meyakini dia walau apa pun kritikan atau kutukan yg kita dgr di sekeliling kita... perasaan boleh dipertikaikan apabila kita hanya mendengar tapi tidak cuba memahami... dan yang lebih membahayakan apabila kita hanya mendengar tetapi tidak mengkaji kebenarannya.... kalau sebelum ikatan terjalin segalanya telah diragui... apalah lagi slps itu...

aku ni... tidak pun dikategorikan dlm golongan wanita2 cantik... tapi satu jer... aku rasa bersyukur dgn sifat-sifat yg telah Allah anugerahkan kepada aku... segala anggota badan aku cukup dan tidak ada yg terkurang...malah terlebih2 lagi.... (hahahahaha!!! @_@!!)
walau tidak sempurna mana... tapi aku rasa aku bersyukur kerana lebih sempurna daripada org2 yg kurg sifatnya drp aku...aku pernah buka pintu hati aku seluasnya pada seseorg... dan dia juga mempunyai feedback yg sama... tapi sayang... mungkin inilah yg dinamakan bukan takdir... aku terima segalanya dgn hati yg terbuka... aku tau setiap urusan tuhan itu pasti ada kebaikan di sebaliknya... dan aku tetap yakin tuhan mahu memberikan aku yg lebih baik atau yg terbaik buat aku.... tapi kata org... berkata2 adalah lebih mudah dari melaksanakan... kadang2... bila kita buka terlalu luas... kita akan tutup serapat2nya... aku cuba utk membuka... tapi sedaya mana pun aku cuba... aku masih belum boleh membukanya sebagaimana aku membukanya sblm ini.. kadangkala aku cuba menerima seadanya... tapi hati x boleh menipu... cubalah mcmana pun... so, dari aku mengecewakan org... lebih baiklah aku abaikan jer... lebih baik tidak memulakan dari mengakhiri... kalau dh mula tapi sekerat jalan terkandas... adalah lebih menyakitkan baik di pihak sebelah atau pihak kita sendiri...

maafkanlah aku kepada org2 yg pernah menyatakan hasrat... aku tau aku pun x sesempurna mana... dan aku tau aku x lah selawa mana... mungkin org akan berkata... "bukan lawa pun... tapi memilih..." ataupun "dh ada org nak tu... ambik jerla... ingat lawa sgt ke nak reject2 org..." bukan memilih... bukan nak jual mahal..atau bukan nak tunjuk lagak... soal hati adalah sesutu yg sgt misteri dan tidak boleh dirungkai oleh mana2 ahli fikir sekalipun... tetapi ketahuilah... bila sekali aku menerima... itulah selamanya yg akan terpahat... dan fahamilah... xde niat pun nak jual mahal ke apa ke... cuma aku x retilah nak terima org mcm tu jer sblm berkawan terlebih dulu... hahahaha... kelakarla pulak tulis benda2 camni...

apa2pun... aku masih rasa belum masanya aku menemui sesuatu yg boleh membuatkan aku menjadi aku sepenuhnya.... sebagaimana seseorg yg pernah menjadikan aku sedemikian suatu masa dulu... ahhhh!!! x mau ingat dh... kepada mak dan abah... sabarlah... kalau org tanya... jwb jerla belum lagi... hahahaha.... aku pun x nak terhegeh2 cari jodoh mcmlah desperate sgt... upssss... blum lagi kot... motto hidup aku... "jgn mudah panik... kita hanya perlu panik bila tiba masanya kita perlu utk panik" ;p

** pelikkan org kita ni... kitaran soalan yg biasa ditanya:
-bila kita masih kecil org akan tanya... bila nak masuk sekolah?
-bila dh masuk sekolah org akan tanya... bila exam besar (spm)?
-bila dh abes periksa org akan tanya... bila sambung belajar (uni/kolej)?
-bila dh abes uni/kolej org akan tanya... bila nak mula kerja?
-bila dh mula kerja org akan tanya... bila nak ada boyfriend/girlfriend?
-bila dh ada bf/gf org akan tanya... bila nak kahwin?
-bila dh kahwin org akan tanya... bila nak pregnant?
-bila dh pregnant org akan tanya... bila nak bersalin?
-bila dh bersalin dan dh anak pertama org akan tanya... bila nak tambah anak?
-bila anak dh bertambah org akan tanya... bila anak nak masuk sekolah?
-bila anak dh besar2 org akan tanya... bila nak terima menantu?
-bila dh terima menantu pertama org akan tanya... bila nak timang cucu?
-bila dh sume dh bercucu org akan tanya... bila nak timang cucu lain?
-bila dh bermenantu dah bercucu org akan tanya... bila nak bermenantu lagi?
-bila anak cucu sume dh settle org akan tanya... bila nak bercicit pulak?
haihhhhhh... segalanya akan berterusan sampaila kita mati... tapi pelikkan... xde pulak org tanya.... bila nak mati? :D

3 comments:

  1. biase lah tuh, azie pun ank tunggal pompuan so phm sgt pe yg akak rs. mmg pd mula nya ssh tp for me, selagi mak ngn abah x bunyik wt pe azie nk t'gedik2 an. soal ati bkn leh wt men2. pape pun, azie doa an akak jpa lelaki yg btul2 syg, leh jaga n bimbing akak hinggalah ke Firdausi Allah. Insyaallah ;) persetankan jak sume tuh, diri kte ske ati lah. eheh! :P

    p/s : azie ske kitaran hidup yg akak tulis tuh sbb azie pun penah laluinya ;)

    ReplyDelete
  2. mula2 mmg kita akan ambik peduli kata2 org di sekekliling... kadang2 rasa menyampahkan bila setiap kali kita keluar... jumpa kwn2 mak ayah kita... dorg akan tanya... "yg ni.. bila lagi?" ataupun dorg akan tanya mak ayah kita... "bila nak kenduri lagi ni?" mak ayah hanya tersenyum jerla... mujur dorg x bebel2 lps tu... dan yg lebih merunsingkan bila sedara mara yg bertanya... membanding2kan umur satu hal... mengata2 blkg satu hal... haihhhhhh.... inlah dia org kita... tipikal sgt2..

    ReplyDelete
  3. yup, very typical thinking. yg bab sedara tuh x leh nk wt pe dah. kalu boleh sume dorg nak banding an ;( haih -_- pelik btul lah. ahah!

    ReplyDelete