Wednesday, November 2, 2011

Seoul Hunter Day 2: Dan pemburuan bermula...

Lepas tulis panjang lebar semalam pasal hari pertama sampai di Incheon.. ari ni memangla aku terpaksa merajinkan diri utk sambung cerita lagi.. kali ni nak cerita pasal hari kedua di Korea pulak...

Lepas sampai semalam dan bermalam kat Ulwang Tourist Hotel, Incheon... kitorg pun bangunla dgn jayanya dan breakfast di situ before gerak naik bas ke Everland Theme Park... menu pagi2 tu cuma nasi, bubur nasi yang tawa katanyerrr, kimchi, seaweed soup, roti dgn telur scramble yg agak tawa jugak... hahahaha... almaklumlah... nak makan sedap2 kang x halal plak... hihihihi... so tu jerla yg termampu... kat sini aku terpaksala nak kata dgn seikhlas hati yg sbnrnya pagi tu la first time aku makan kimchi... haha hahaha... sebelum ni aku memang x penah sentuh kimchi pun... cuma tgk jer org makan.. masa aku dtg time winter dulu pun aku mmg x sentuh kimci sbb ada certain2 mknn korea yg aku mmg x leh masuk kat tekak melayu aku ni haaa.... so mmg itulah first time kimchi masuk mulut aku... well... nak x nak telan tp mmg x brp best kimchi yg pagi ni... so sbb tu la aku
mkn pun ala kadar jer...












lepas sarap... kitorg pun tarikla beg naik bas yg dh ready kat luar... sblm tu sempatla juga bergambo2 dulu kan... hari ni kitorg check out sbb lps melawat ke destinasi2 yg dh ditentukan..kitorg akan bermalam di hotel lain pulak.. so tu yg brg mmg x kuar langsung dari beg tu... so bila dh ready sume.. kitorg pun terus bergerak ke Everland Theme Park yg berlokasi di sekitar bandar Seoul... dari Incheon ke Seoul makan masa lebih kurg sejam... so sempatla membalas waktu tido yg x brp nk cukup mlm tadi... oleh sbb mlm tadi kitorg sampai... dunia dh gelap... so kitorg x nampak apa yg ada di luar... dan sbb tu la sepanjang perjalanan tu kitorg sgt kagum sbb dpt tgk pokok2 berkonsepkan autumn yg pelbagai warna kat tepi2 jalan... sgt kagum ok... tenang jer nampak...

sampai kat Everland Theme Park, cuaca diramalkan sekitar 12 degree pagi tu dan dorg kata suhu akan naik sekitar tghari... bus kitorg park kat parking area dan kitorg sume dibawak ke pintu masuk theme park tu pakai shuttle bas yg disediakan kt situ... masa memula naik tu mmgla best sbb xde org.. sume duk kat seat sorg satu... tapi bila tetiber ramai... mendapatla aku duk sebelah ahjushi... hahahaha.. tapi yg senyum lebar... senyap jer duk kat blkg tu sape lagi... si dudongla... mana xnya... yg duk sblh dia awek korea... patut senyap jerrrrkkk... huhhh!!

Lepas sampai n masuk ke theme park tu... tourist guide kami yg namanya Gina... bawak kami ke tingkat bwh melalui cable car... kata Gina theme park tu ada 3 level... level atas ada bnyk indoor games dan di level tgh2 ada garden yg cantik... di level bwh sekali plak ada bnyk outdoor game dan safari so sepanjang perjalanan tu Gina bercerita pasal games2 yg ada di sekitar theme park tu... salah satunya yg Gina recommendkan adalah T Express... pendek kata... "must try item" lah!! T Express tu roller coaster yg saaaaaangatttttttt besar dan menggerunkan... org paling excited nak naik mmgla si dudong tu... aku x tau la polar bear sorg ni.. mcm2 benda pelik dia nk buat kat sini.. rasa takut sikit pun xde... betulla aku kata.. kalau lepaskan dia dlm hutan belantara selai sepinggang pun gerenti dia boleh keluar idup2 dgn berat badan yg maintan... dudong ajak jugak aku ngan edna naik... tapi aku mmg surrender.. dh la aku takut benda2 tinggi ni.. naik naik roller coaster??? mmg aku pejam mata jerla naik tu... edna plak kejap nak naik kejap x nak naik.. last2 dia ngan dudong jer yg naik... so aku lepak2 kat area2 situ dgn abg ramzi.. ketua rombongan kitorg yg selai sepinggang tu... baju dia maintain sama dgn yg smlm.. wakakakaka!!! menunggu dorg ni main satu benda tu je pun dh dekat 2 jam... sdgkan masa yg diperuntukkan di situ cuma 3 jam... so tu jerla game yg dorg dpt naik pada hari tersebut.. yg len2 langsung kitorg x sempat masuk... lunch kitorg disediakan di situ.. cuma lunch pack kebab... tapi alhamdulillah sedap.. at least melapik perut yg kelaparan... sementara menunggu ahli rombongan lain yg dh bersepah2... kitorg sempat bergambar kat pentas utama.. ada tema Halloween so dptla bergambar dgn labu2 yg besar... dan sempat gak gi shopping souvenier sendiri kat kedai2 situ... then masa nk balik tu kitorg kena naik cable car sekali lagi utk naik ke atas... nak naik cable car yg 2 minit tu pun kena beratur panjang dkt stgh jam.. doiiii... dudong dgn edna katanya nak naik sendiri.. so dorg dh blah meninggalkan aku yg malas nak menapak naik tangga...

lepas bergumbira kat Everland Theme Park... kitorg bergerak pulak ke Nami Island... perjalanan ke Nami Island mengambil masa 1 ke 2 jam dari situ... memandangkan hari tu hari ahad dan ari cuti... so traffic agak x stabil... memang ramai sgt warga korea keluar makan angin... so sepanjang perjalanan ke Nami Island tu... kitorg sambung cuci mata dan lelapkan mata sekali... sampai ke destinasi... kitorg kena naik bot yg akan bawak kami ke pulau tu... perjalanan dlm 5-7 minit... mmmg pack sgt yg beratur nak naik bot dgn yg ada dlm bot tu sendiri... mujurla kitorg di laluan tour group... kat situ dorg sediakan 2 lane... 1 lane utk individual lane dan satu lagi utk tour group... so memang laju jerla kitorg dpt naik bot... sampai di pulau... Gina bawak kitorg terus ke lokasi penggambaran winter sonata.. tempat Bae Yong Jun hero yg hensem tu berlakon... hehehehe... masa aku pegi dulu tempat tu memang kena sgt dgn lokasi

penggambaran sbb time tu bersalji... tapi kali ni masih di tempat yg sama cuma suasana dia jadi musim luruh... pokok2 di sekitar2 tu mmg sangat cantik.. masyaAllah... agungnya ciptaan tuhan.. so katsitu keje kitorg xde lain bergambar... oleh sbb dudong hilang dari penglihatan secara tiba2... so hanya aku dan semah la yg bergilir2 ambik gambar... aku ambik gambar semah... semah ambik gambar aku... huhuhu...
tapi x puas sgt sbb hari dah makin gelap... kat sana... dekat2 kul 6 dh nak gelap sbb waktu siang dorg pendek... masa sampai tadi... kitorg diberi arahan utk berkumpul kat tempat tunggu bot tadi satu stgh jam kemudiannya... tp sbb kesengalan aku ngan semah yg x dgr arahan betul2... makanya kitorg x sure kat mana tempat berkumpul yg sbnrnya... kitorg dh ke tempat berkumpul yg kedua... tapi xde satu pun kelibat ahli rombongan yg kitorg jumpa... so kitorg buat keputusan utk jalan ke depan... memandangkan terlalu ramai individu yg dtg.. so lane utk individu panjang giler sampai ke tempat lokasi kitorg bergambar tu... adalah lebih kurg 1 km kot panjangnya... dgn rasa bimbang kot2 kalau kitorg ke depan tempat berkumpul yg first tadi dorg xde... n kena beratur panjang mcm dorg2 yg lain ni... so kitorg pun ikutla dorg2 ni beratur... hahahahaha... sbb aku pikir.. malasla aku nak berjalan dtg sini balik beratur... jauh kot!!!! lebih kurg 10 ke 15 minit kitorg dua beratur... tetiber dudong muncul dgn mengah2 nya marah kitorg kenapa beratur kat sini... wakakakaka!!! dudong kata kitorg 2 org jer yg x muncul2 kat tempat berkumpul tadi... sdgkan kitorg x perlu beratur kat lane ni sbb kitorg boleh duk kat lane tour group yg mmg xde org sgt... sbb kebetulannya tour group x ramai hari tu... hahahahaha!! mmg mendapat aku ngan semah masa tu... malu satu hal... rasa bersalah sbb menybbkan ahli lain buang masa satu hal.. tapi kitorg redha jer... dgn muka kental... say sorry jer... kui3... dan saat tu reputasi kitorg tercalar ckit sbb jadi org paling lambat berkumpul... kah3!!!

lps naik bot dan naik bas... kitorg dibawak ke tempat dinner plak yg jauhnya lebih kurg seminit jer dari situ... chehhh!!! camtu jalan kaki pun x per... dekat sgt buang masa naik bas... (ayat berlagak).. mlm tu dinner mmg perggghhhhh!!! terbaeeekkk wa ckp lu.. aku yg x mkn kimchi ni pun... berani kata kimchi dia mmg sedaaaappp!!! cukup rasa.. masin manis sume cukup... dan ditambah dgn unsur2 kelaparan gila babas... mmg sume mcm gorilla makan... nasi kitorg
dihidangkan dlm hot pot dan kitorg diajar cara makan yg betul gunakan hot pot tu... hehehe... tapi sbnrnya aku x dgr sgt pun caranya sbb sebuk ambik gambar mknn.. so aku tgk jer org sebelah aku buat... salah ke betul ke dia buat... aku hentam jer.... ;p

yang nak dijadikan cerita kelakar ni...ada satu statement yg membuatkan kitorg semua ketawa terbahak2... aku sampai rasa nak gelak guling2... wakakakakaka!!!! ada ahli rombongan ni satu family.. sepasang suami isteri... dorg ada bawa sorg anak lelaki umur 4 tahun... nama dia ariel.. tapi sbb mula2 kitorg x tau nama dia... kitorg panggil jer nama dia Bro... sbb dia asyik ckp... "what's up bro??" hahahahaha... masa tgh sume org makan tu.. dia sorg jer yg x nak makan.. so dia main sorg2 kat meja blkg aku dgn semah... dudong dpt meja spesel kat situ.. blkg meja kitorg... dia duk sebelah sekali ngan meja Ariel n family ni... sbb dia sorg jer satu meja so dia makan sorg... tgh2 makan tu... budak kecik nama Ariel ni pun ckp... "abang gemuk.. abang gemuk..." dia panggil si dudong ni... memang dudong dgn dia dh mcm mesra sikit sbb dia selalu lepak2 ngan dudong kat seat blkg bas... tetiber agaknya ayah dia x sedap hati tgk anak dia panggil "abang gemuk" kat dudong... ayah dia pun ckpla dgn lembutnya... "ehhh.. abg ni bukan gemuk... dia tough jer..." WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA!!!!!! aku yg terdengar statement tu terus gelak besar.... org len x dgr sgt... tapi sbb aku sorg jer pasang telinga so aku memang pecah perut dgn apa yg ayah dia ckp... pastu sume org tanya apa yg aku dgr... so aku citer balik.. pastu sume ikut gelak besar... adoiiiiiii..... tang abang gemuk tu aku x respon apa2... sbb bagi aku x kelakar sgt... tapi bila ayah dia ckp tang 'tough' tu... aku rasa kalau aku tgh makan mmg tersembur kat situ gak... (hahahaha... sori aku lupa nk tambah part ni mula2... sbb x ingat kejadian lucu ni)

so lps dinner kitorg pun lepak2 jap kat luar pintu sementara tunggu yg lain2 settlekan hal masing2... (gi toilet la maksudnya tu..) tgh lepak2 tu... ada plak satu mamat hensem dari company tourist guide yg sama dgn Gina... tapi dia bawa group yg lain... semah la yg perasan mamat tu dulu masa makan tadi... dgn kecekapan dan kepantasan dudong... kitorg dpt nama dia... Kim Min Soo... hahahaha... 18 tahun kata Dudong... aku x tau la kalau si dudong ni pegi MBM kitorg tang umur dia... hahahaha... mcm biasa... semah pun mula la menunjukkan kegedikan beliau... wakakakaka!!! layannnnnn.... abes sume urusan... kitorg pun terus bergerak ke Mount Sorak yang jaraknya lebih kurg 2 jam kot dari situ...

Sesampainya kitorg kat Mount Sorak Hotel... kitorg diberikan bilik masing2... konsep kat situ ala2 cam apartment... ada dua bilik dan juga dapur.. boleh masak... satu bilik western style... ada katil mcm hotel2 biasa tu... dan satu lagi bilik dia sediakan dlm bentuk korean style... bilik tu kosong je xde apa.. cuma ada satu almari simpan tilam bantal dan blanket mcm org korea selalu tido tu... kelllessss jah tido pakai tilam tu k... tapi bukan dlm bilik tu la... kat hujung katil bilik lagi satu jer.. sbb bilik yg tu sangat panas.. hahahaha... semah tido atas katil so jah tido jerla ujung kaki dia sambil mengiburkan dia dgn lagu2 nyanyian jah sepanjang kitorg tido... kui3...

hahhh... tu la perjalanan kitorg satu hari suntuk di Seoul, Nami Island dan Mount Sorak.. so the journey will continue tomorrow... mcm biasa... kalau rajin... ahahahahaha.... dadadadadadaaaaa~~~~

3 comments:

  1. Oh, yg part mamat tuh, k.edna asyik ckp jak. Siap tunjuk gmbr lg. Ya ampunnn, handsome! Kekeke ^^

    ReplyDelete
  2. hahahaha... confirm masa dia citer tu sgt menngediwwwkkkk kannn??? ;p

    ReplyDelete