Friday, November 4, 2011

Seoul Hunter Day 3: Warga Korea gempar dgn kemunculan Polar Bear dari Malaysia...

Fiuhhhh dah masuk hari ketiga ghupernyerrrrr... hahahahaha.... kelmarin kan citer pasal perjalanan kitorg dari Incheon ke Everland.. dari Everland ke Nami Island dan dari Nami Island ke Mount Sorak.. so lepas kitorg dh bermalam kat hotel ala2 serba mewah kat Mount Sorak tu... perjalanan kitorg diteruskan lagi ke Mount Sorak yg betul2 Mount Sorak... hahahaha... apa tuh??

sebelum nak cerita experience kitorg kat Mount Sorak.. nak citer dulu satu kejadian yg sgt memalukan yg telah menjejaskan reputasi aku dan semah... kui3... semalam kan reputasi kitorg dh terjejas sikit kat Nami Island.. tapi pagi hari ketiga ni... kitorg betul2 kena blacklist... heeeheeeeheeee... mlm tu kitorg tido agak lambat dan tido dgn nyenyak sekali... kitorg diminta utk berkumpul kul 8 pagi di lobi hotel... kiranya kalau ikut jam malaysia kul 9 la... tapi disbbkan aku terbangun pun dh kul 7.30... tambah plak semah mandi lama giler so aku x leh wat apa2 melainkan sambung tido sementara dia abes mandi... kitorg pun telah menjadi ahli rombongan paling lewat berkumpul... bukan lewat 10minit 20 minit... tapi 40 minit!!! hahahahaha.. mendapat sume org tunggu kitorg... actually kitorg kena check-out dari situ kul 9 pagi... tapi sbb nak breakfast dulu kitorg disuruh kumpul kul 8 pagi... masa kat Incheon... kitorg turun lewat juga tapi sbb time tu time breakfast so kitorg masih dikira awal... tapi kali ni Gina minta kitorg berkumpul kul 8 kat lobi sbb dia nk bawa n tunjuk kitorg tempat breakfast yg kalau kitorg pegi sendiri mmg x jumpa la jwbnya... so nk x nak dia terpaksa menunggu kitorg yg lewat ni... yg paling kesian dudong la.. sbb dia terpaksa menanggung malu kat situ dek krn kwn2 dia 2 org ni x muncul2 bila mana sume org dh ada... hahahahahah... sorrryyyyy dudong....

so pagi tu mmg mendapat kitorg berdua... aku terpaksa tebalkan muka dan makan bfast pun aku rasa cam masuk x masuk jer mulut.... sesudah bfast.. kitorg pun bergerak ke Mount Sorak
Park yang berdekatan kira-kira 20 minit dari situ... sesampainya kitorg kat situ... warga korea di situ sangat kagum dengan dudong yang hanya berseluar pendek dan bert-shirt nipis sedangkan org tempatan kat situ sendiri masing2 berpakaian tebal dan berbaju sejuk... setiap manusia yg kitorg jumpa sume bertanya soalan yg sama pada dudong... "anchuwaheyo??" (x sejuk ke?/aren't you cold?)... kitorg hanya mampu ketawa dan ckp kat dorg... "polar bear... polar bear..." yg best tu lagi... kebetulan pulak land mark kat situ memang bermascotkan beruang... so memang kena la dgn tema pada hari tersebut... satu lagi yang menjadi tanya bila kitorg sampai kat depan satu temple tu... disbbkan ahli2 rombongan lain sume masuk dlm temple tu sbb nak bergambar... aku yg malas nak masuk duduk la kat batu besar depan temple tu... setiap ahjuma dgn ahjushi yg lalu lalang kat situ mesti stop dan pandang aku... dorg tgk aku mcm aku ni alien dari planet luar angkasa... aku just senyum dan say "anneyonghaseyo" jer kat dorg... pelik punya pelik... ada satu ahjuma dgn ajushi tu menegur aku lepas aku say hello kat dia... dia tunjuk mata aku pastu dia kata.. "yeppun.. yeppun.." ohhh fahamlah aku rupanya dorg mmg jenis yg suka tgk org mata besar... sbb org2 tua kat sana mmg suka tgk mata org yg ada double-eyelid... kalau org dulu2... lelaki akan cari pompuan yg mata besar sbg pasangan... kononnya cantik... so aunty2 n uncle2 pun akan suka menantu yg mata agak besar.. bagi dorg cantik... sbb tu ramai org korea suka tambah double eyelid kat mata dorg... tapi Gina bgtau yg skrg ni dorg dh x kesah sgt pasal tu sume... maybe sbb ahjuma ajushi yg ada kat area2 situ jenis yg old school so dorg sgt kagum melihat aku.. wahahahaha!!! perasaaan jap... aku ada juga bertanya Gina kenapa dorg pandang kitorg semacam mcm pelik sgt... Gina kata muslim yg berhijab @ bertudung kat korea x ramai... so kehadiran kitorg kat situ mcm sesuatu yg baru pada dorg... but as usual... dudong tetap menjadi main attraction kat situ... mcm mascot buat show... lalalalalala.... ;p

utk naik ke puncak gunung mount sorak tu... kitorg kena naik cable car... kalau tgk cable car dia
mmg kecut perut bagi org2 yg penakut tinggi cam aku ni... cable car dia sgt besar dan boleh muatkan kira2 30-40 orang dlm satu masa... hanya 3 cable besar yang menampung menatang ni hokey... mau x kecut perut aku... so masa naik tu tawakal jerla... kalau hidup lagi alhamdulillah panjang umur aku.... sampai di puncak... kawasan utk sightseeing agak limited... cuma tempat kitorg berdiri tu ada bbrp tingkat yg boleh naik turun... tingkat bawah tu ada kedai souvenier.. kalau ada sesape yg x nak naik cable car... boleh gak mendaki gunung tu dari bwh ikut laluan yg disediakan... so sape yg malas2 ayam tu bolehla naik cable car sambil mengucap siap2 yer... dari tempat cable car tu sampai tu... kalau ada sape2 nak naik puncak gunung yg paling atas boleh mendaki sikit lebih kurg 10 minit... hanya dudong dan semah yg melangkah naik sbb as usual aku malas nak mendaki2 ni... sayang lemak kekdahnya... hahahahaha... so sementara aku menunggu dorg mendaki ke puncak... aku pun lepak2 kat bwh sambil mengcamwhore muka aku sendiri sekitar2 situ... sementara menunggu tu... aku terhibur gak tgk aksi2 dan kenakalan Ariel (budak kecik yg aku citer kat Day 2 tu... ) sempatla gak tgk dia buat persembahan yg dia dh prektis kat tadika dia... kesian dia x dpt perform apa yg dia dh prektis kat sekolah sbb hari graduation dia dgn trip ke korea clash... so utk merealisasikan impian dia.. kitorg bagila dia perform kat situ... secara live dari mount sorak yer... ;p

lps dudong semah dan lain2 dh turun dari puncak... dgn bangganyala dudong menceritakan saat2 kegemilangan dia berjaya menakluk puncak mount sorak... menurut cerita dia yg aku pun x pastila kesahihannya... ahjushi yg ada kedai souvenier kat atas puncak tu kata si dudong ni adalah rakyat malaysia pertama berjaya menakluk puncak mount sorak... yg len2 sume warga negara lain... dia sorg jer dari malaysia katanyerrr... skrg nih aku x tau la siapa punya ckp yg betul.. sama ada dudong MBM aku... ataupun ahjushi tu yg KBM dudong... wakakakaka!!!! so demi meraikan kejayaan dudong... dia pun turun dgn memakai gold medal di leher... konon2 mencipta nama la... layannnnnn.... semah pulak... cuba utk sampai ke puncak... tapi disbbkan angin kuat katanyer...
dan keadaan badan dia yg bergoyang2 x stabil tu... dia kata dia
x mampu utk sampai ke sana... kita yerkan jerla citer dia... hurrrmmmm... ;p





so lepas sume dh berkumpul... kitorg pun berbaris semula utk turun ke bwh dgn cable car... turun ke bwh mungkin lebih menakutkan dari naik... tapi bagi aku naik adalah lebih menakutkan dari turun ke bwh... sbb aku mmg x gayat tgk bwh... tapi aku gayat tgk benda yg tinggi dari bwh... masa kitorg nak tunggu bas tu... banyakla geng2 ahjuma ahjushi yg berkumpul kat tempat kitorg tunggu bas tu... ingat x abg ramzi ketua rombongan yg aku citer tu... haaaa... hari pertama dgn hari kedua dia mmg mcm diam jer... bingung jer... slow jer... sbb almaklumlah... org selai sepinggang... baju berus gigi suar dlm sume xde... tapi masuk ari ketiga ni... agaknya dia dh boleh terima hakikat... dia dh mula menunjukkan perangai sbnr dia sikit demi sikit... hahahahaha.... jgn ingat dudong pakar MBM kat sana k... sbnrnya ada genius MBM lebih hebat di situ... dudong kena berguru dgn dia... apa kesnya?? haaaa yg tu kena tunggu... blum sampai masanya lagi... kih3... nak sambung citer balik pasal abg ramzi ni... haaaaa.... sdg kitorg sebuk2 tunggu bas... dia boleh berfoya2 dgn ahjuma2 kat blkg kitorg... hahahahaha... siap bergambar beriya2 ni... ramai plak ahli2 rombongan yg mengjoinkan diri bergambar sama... termasuklah dudong... ahjuma2 tu sume punya la suka... lebih2 dgn dudong.. pendek kata... dia menjadi peberet ahjuma kat situ la... hebat sangaaaattt!!!! mana x nya... masa kat incheon, Seoul dgn Nami Island.. xde sape pun pedulikan dia... lalu jer.. sblh mata pun x pandang... tapi kat mount sorak ni.. dhla jadi perhatian... disukai oleh ahjuma2 plak tu... beruntung!!! ;p


lepas sume dh naik bas kitorg pun terus ke tempat lunch kat area2 situ... kali ni lunch masih sama... korean meal... tapi ada penambahan lauk ckit... ikan masak asam pedas... hahahahaha... mcm asam pedasla... tapi sbnrnya lain ckit cara masak dia... ikan yg kitorg makan mcm2 jenis... ada yg mcm ikan pari... ikan sebelah agaknya... mcm ikan kembung pun ada.. mcm2 ikanla senang citer... sedap mmg sedap.. sampai tambah nasi... lps makan tu sempatla jugak bergambar sikit2 kat situ...














sesudah makan tu... Gina bawak plak kitorg ke pasar berhampiran seaside... kat situ barulah kitorg tau ikan2 apa yg kitorg makan tadi... tau rupa jer.. tapi x tau nama...
kejap jer kitorg jalan2 situ... say hai jerla kononnya... lepas tu kitorg naik bas dan bergerak balik ke Seoul... dari situ ke Seoul mengambil masa 3 jam lebih... dan dlm perjalanan tu sempatla jugak kitorg berhenti kat perhentian mcm R n R tu... kat situ kitorg beli ubi yg dipanggil 'Kamja"... mcm ala2 goguma la... sedap giler... sampai aku non-stop makan... tapi sampai ke sudah kitorg x jumpa goguma... sedeyyy.. maybe bukan season dia...

sepanjang perjalanan balik... aku hanya mampu zzzzzzzzz jer.. so x banyak benda boleh citer... sampai kat Seoul... kitorg dibawa ke Itaewon dan kat situ la kitorg akan dinner... restoran tu restoran pakistan kot... sbb sepanjang makan tu kitorg terhibur dgn lagu2 hindustan... hahahaha... so dptla makan ayam setelah 2 hari x dpt ayam... alhamdulillah.... lepas makan singgah plak kat satu kedai bakery halal beli roti... dan roti tu sampai ke balik Malaysia kitorg x makan... hahahahahaha.... akhirnya kitorg menuju ke hotel yg namanya Centro Hotel.. kat situ kitorg check-in dan akan bermalam 2 mlm kat situ... setelah berpindah randah selama 2 ari.. akhirnya bangun pagi esoknyer x payah tarik beg lagi... oh yer... kat hotel ni jugak ada satu lagi group malaysia dari tour Ziarah Sutera yg sama dgn kitorg ... tapi group ni budak2 form 4 dgn form 5 sekolah pandai2 kat putrajaya... sekolah Alam Shah x silap aku.. dgn ada bbrp org budak dari sekolah lain jugak... dorg ni beruntung giler sbb dapat separuh tajaan pihak sekolah utk program kebudayaan dgn universiti korea kat sini... dorg xde ketua rombongan sbb dorg bergerak sendiri... haaaaa... kat sini la akan wujudnya pakar MBM yang berajaya mengMBM sume org termasukla kwn sebilik dia sekali... hahahahaha....

memandangkan kitorg sampai awal sekitar kul 8 mlm... dan demi mencari sesuap internet... sob3... (sedey hotel xde wifi) so kitorg pun jalan2 kat sekitar2 kwsn hotel tu... menyinggahla kat starbuck kononnya nak main tenet... tapi hampeh... mcm2 nak kena log in.. kedekut taik unta punya starbuck korea!!! akhirnya aku ngan semah lepak2 jer kat coffee shop bwh hotel... kat situ tenet mmg cemerlang la!!! tapi sbb nak main tenet kat situ dan pakai power source dorg... terpaksala jah bayar 5000 won... tapi dpt hot chocolate la... ahahahaha.. maknanya kena beli air la... 5000 won terbang.. xkan nak main tenet x beli pape kat situ kan.. mau kena halau kang... dh la kat starbuck tadi beli hot choco gak... kat sini pun aku kena minum lagi... memang rasa nak muntah... tapi demi nak menghupdate... ku gagahkan jua... muahahahahahaha.. dudong dgn abg ramzi merayap ikut haluan dorg sendiri ntah ke mana ntah... oh lupa nak bgtau... dudong dgn abg ramzi terpaksa ke hotel lain yg berdekatan dgn kitorg sbb ada satu bilik x cukup... menurut citer dudong... hotel yg dorg dpt tu hotel ayam... masa check-in tu katanya dorg dpt 'gift'... hahahahaha... 'gift' apakah itu??? sila tanya dudong sendiri... i x leh tulis kat sini... bahaya kalau bwh umur baca... wakakakaka!!!

agak2 dlm kul 12 tu... aku dh rasa cannot go tu... so aku ngan semah wrap up jer... lgpun kitorg x leh tido lewat2... sbb esok pagi kumpul 8.30 pagi... demi nak mengembalikan reputasi kitorg yg dh tercalar ni... kitorg kena punctual so xdela kitorg kena cop lambat lagi.... hahahahaha.... coming soon aku akan citer pasal pengalaman kitorg kat sekitar seoul dan insiden2 MBM yg telah berlaku sepanjang perjalanan kitorg.... so... stay tuned!! wah dh mcm citer bersiri plak.... yihuuuu!!!!

*kalau ada sesape curious sgt MBM tu apa.... silalah inbox aku later2 k... hahahahaha.... *


2 comments: