Wednesday, October 5, 2016

Sawadikaa... Jelajah Bangkok Day 1

Oleh kerana flight kitorg kul 8.20 pagi.. Seeloknya 3 jam sblm atau paling lewat pun 2 jam sblm perlulah kitorg berada di sana... Manala tau ada benda2 yg timbul takut nanti kelam kabut kalau bajet ngam2 masa... Lgpun kaunter check in luggage akan ditutup sejam sblm boarding time...

Bangun seawal 4 pagi sbb kul 5 dh nak kena gerak ke klia2... Dari umah aku makan 45 hingga sejam juga perjalanan... Mlm tu wawa tido umah aku sbb nak tumpang sekali... Kul 4.30 feeza pulak sampai dari umah dia sbb dia pun nak ikut tumpang sekali... So pagi tu ayah aku antar jam 5 pagi kitorg memulakan langkah...seeloknya jam 6 kitorg tiba di klia2... Disbbkan Hanim belum sampai lg.. Kitorg pegi solat dulu.. Takut x sempat kalau nak tunggu check in luggage dulu... Dlm kul 6.45 mcm tu selesai urusan check in luggage kitorg... Kitorg hanya beli luggage atas nama 2 org so dptla total 40kg... Tapi disbbkan airasia x kisah brp bnyk beg pun masuk asalkan x lebih berat... Alhamdulillah kitorg dpt sumbat 5 beg masing2 punya.. Lepas check in je kitorg terus masuk sbb masuk awal ni x kalut.. Mcm2 boleh buat asalkan dh selamat ada kat dlm dan dekat gate... Sempat jugala Raihanah (baby Hanim) mandi kat toilet...

Lepas dh settle sume kitorg masuk gate utk ke pintu nak masuk flight... Kitorg masuk lewat dah tentula seat penuh masa tu... Kebetulan pulak aku tgh dukung Raihanah... Bagusnya attitude org Malaysia ni kan.. Nampak org ke hulu ke hilir dukung baby cari seat.. Sorg pun xde rasa nak bangun offer seat... Yg sekumpulan pramugari dan pramugara pun elok je bersembang xde rasa nak bangun offer seat... X taula dorg nampak ke x aku yg x brp kecik ni... Yg paling best.. Yg duduk kat priority seat pun... Pandang sepi je aku.. Padahal yg ko duduk tu prority seat tu... Xperla aku layankan jer.. Aku berdiri pun x kisah so kitorg pun tunggula depan kaunter.. Dlm 10 minit lepas tu barula kitog dpt masuk... Flight delay 10 minit so kitorg depart jam 8.30 pagi... Sib baik pagi tu xde turbulence sgt sbb aku tgk cuaca pagi tu sepatutnya mendung... Raihanah pun x banyak sgt kerenah sbb dia tido... Kitorg landing di bumi Bangkok jam 10.30 pagi (9.30 waktu tempatan)... Urusan imigresen kitorg x lama sbb pagi tu x ramai org sgt seperti yg aku lalui sblm2 ni... 4 5 tahun juga aku dh lama x dtg sini... Rupanya dh ada ASEAN lane... So lepas2 ni kalau urusan imigresen ramai... Sape dari negara ASEAN boleh beratur kat satu lane khas bersebelahan lane priority... Lepas dah ambik luggage sume kitorg keluar dan perkara pertama yg kitorg cari ialah sim card...


Sblm pegi aku dh survey.. Seeloknya ambik tourist sim card.. Dia mmg offer utk 3 hari.. 7 hari dan sbgnya... Aku nak ambik 3 hari sbb kitorg kat sini pun 4 hari je... Tapi sbb kelajuaan internet dia agak rendah berbanding yg 7 hari tu so aku decide utk ambik je 7 hari punya.. Lgpun beza harga 100 baht je... Dlm tu dh ada top up 100 baht dan internet unlimited selama 7 hari... Harganya 299 baht (est. rm 35.70)... Kalau yg 3 hari tu.. 199 baht.. So kitorg beli 4 sim card sorg satu... Kalau korg hanya bertiga.. Lebih elok korg beli sim card yg boleh share 3 org... Aku x pasti sim card tu share mcmana.. Tapi yg pastinya boleh share internet 3 org sekaligus dan harga lebih murah berbanding beli 3 sim card berasingan... nanti boleh try tanya org kedai tu utk keterangan lanjut... sambil membeli... kitorg pau souvenier org kedai tu... hahaha.. mula2 dia bagi pada Raihanah je... tapi aku saja2 sound dia.. utk baby baby besar ni xde ke... hehehe.. dapat juga utk kitorg sorg satu.. bagus kakak tu...



Lepas dh settle hal sim card kitorg nak kena cari teksi pula utk ke hotel... Dekat2 situ ada teksi limousine tapi org kedai sim card tu kata situ mahal.. Kalau nak teksi murah pegi ke gate 8... Gate 8 ni kat hujung sekali... Mmg teksi pakai meter so murah sikitla... Cumanya first2 kitorg mmg dpt 1 teksi bermeter... Tapi disbbkan kitorg 4 org dan beg aku agak besar sikit berbanding lain x muat nak letak luggage kitorg sbb teksi tu pakai NGV dah makan space bonet blkg... Dorg minta kitorg ambik 2 teksi.. Kitorg ckp kitorg x nak sbb payah separate 2 teksi ni.. So kitorg minta nak 1 je teksi tapi besar.. So dorg bagi MPV.. Utk kepastian aku tanya driver tu.. Pakai meter kan...? (dlm english la)... Diver tu jwb NO... Aku x puas hati.. Aku tanya balik pompuan yg assign teksi kat kitorg.. Pakai meter ke atau ada amaun tertentu kena bayar.. Kalau ada brp? Pompuan tu kata pakai meter... So aku pun yakin la.. Tapi tgk driver tu aku jadi x yakin balik... Sblm pegi aku dh bnyk kali baca review... Jgn tertipu dgn teksi dorg ni... Dorg mmg selalunya akan minta harga x pakai meter... Sbb minta harga mcm tu lebih untung utk dorg.. Kalau pakai meter sbnrnya jauh lebih murah.. Mmg betul... Awal2 sampai dh terkono... Masa dh start jalan tu.. Dia cari hotel kitorg kat gps dia... So dia dh jalan ke depan sikit tapi aku tgk meter dia belum set lg... So aku tanya dia no meter? Dia kata NO... 4 persons... Aku jwb balik.. Mana boleh mcm tu... Kat resit tulis pakai meter.. Dia kata no... Too many luggage.. Big car.. Aku tanya brp dia nak caj... 500 baht ok.. 500... Aku dh nak start hangin... Belum apa2 dh kena kelentong.. Hadoiiii... Tapi sbb kitorg dh bergerak.. Xkan nak suh dia berenti tepi hangkut luggage kitorg turun balik... Bila terfikir luggage yg x muat 1 teksi biasa tu.. Kami pun redhakan je la wpun dlm hati aku mmg x puas hati betul... Mcm2 umpatan kejian carutan dlm hati aku masa tu... Tapi sbb dh janji nak enjoy... So aku sejukkan balik hati dlm 10 minit lepas tu sambil menikmati pemandangan di kiri dan kanan (walaupun time tu tgh jem giler)....



Kitorg sampai lebih kurg sejam perjalanan... kwsn dia agak tricky sbb tempat kitorg stay ni di celah2 lorong dan waktu siang kwsnnya agak sibuk... so susah sikit nak cari wpun guna google maps... walaubagaimanapun... kwsn ni tak bahaya sbb rata-ratanya kwsn berniaga dan org ramai... kwsn selamat dan tiada unsur-unsur membahayakan... lepas bayar 500 baht (dgn hati yg x redha) kat driver teksi tu... kitorg masuk ke dlm kwsn penginapan... tempatnya mcm hostel pun ada.. kat tgh2 ada tangga.. mula2 ingatkan tempat ni xde lif... jenuh juga nak memanjat... tapi alhamdulillah ada lif... dan kwsn nak masuk lif pula perlu ada akses dari kunci so ciri2 keselamatan di situ ada...

Ketibaan kitorg disambut oleh seorg aunty yg boleh berbahasa Inggeris... masa tu baru kul 11 lebih nak ke pukul 12.. so aku tanya aunty tu kot2 kalau kitorg boleh check in awal... aunty tu kata dia perlukan sejam utk siapkan bilik.. so dlm kul 1 kitorg boleh masuk walaupun waktu check in spttnya kul 2.. sementara tu aunty ni suh kitorg tunggu di bilik pantri... bilik pantrinya agak selesa... sbb ada sofa.. tv.. dan econ... selain tu sbb bilik tu bilik pantri so ada meja makan dan juga air panas serta microwave...aunty tu kata kalau nak minum coffe atau tea boleh minum.. biskut pun ada.. sume free... bagusnya hospitality dorg... sambil2 tu aunty tu suggest mana2 tempat yg kitorg boleh pegi sepanjang kat bangkok ni... ramah tamah... kuat menyembang juga aunty ni... tapi aku suka sbb dia prihatin... tq aunty... sementara kitorg menunggu tu kitorg isilah perut dgn jajan2 yg dibawa...


Dlm kul 1 mcm tu aunty tu bagi kitorg masuk bilik... disbbkan kunci dia ada cip utk akses pintu ke lif... so kitorg perlu bagi deposit 500 baht sbg jaminan... kot2la kitorg bawa lari kunci dia yg mahal dan canggih tu kan... (padahal kunci bilik pakai kunci biasa pusing2 tu jer)... sebaik masuk ke bilik.. kitorg teruja sbb bilik tu sama seperti yg kitorg tgk dlm laman web... luas... cantik.. kemas dan yg paling penting bersih... terutama toilet dia... dlm bilik ni juga disediakan peti ais.. water boiler... botol mineral complimentary dan juga 3 in 1... cuma seterika aku x pasti ada disediakan atau x... sbb aku paksa wawa bawa dia punya.. takut juga kot2 dorg x sediakan sbb style tempat ni bukan mcm hotel... tapi jgn bimbang.. kalau x bawa seterika dan nak pakai baju bergosok... perkhidmatan menggosok disediakan.. cuma perlu sediakan baht nya saja.... heheheh...



Lepas dah solat dan refresh... plannya kitorg nak naik MRT menuju ke Esplanade Mall utk masuk ke Art in Paradise... tempat ala2 mcm tricky eye museum la... so dari tempat kitorg stay menuju ke MRT Sutthisan hanya lebih kurg 2 minit berjalan kaki... tapi perlu melalui kwsn org berniaga yg menjual mcm2 benda.. kasut ada makanan ada buah-buahan ada... dari MRT Sutthisan ke Esplanade Mall kitorg perlu turun di stesen Thailand Cultural Centre melalui train yang menuju ke Hua Lumphong... hanya 2 stesen dari stsen Sutthisan... harga token utk seorg 19 baht (est. rm 2.30)... bila dah beli nanti akan keluar token hitam... so token tula yg akan digunakan utk akses palang ke train... kalau bawa baby dan stroller... dinasihatkan lalu ikut pintu khas berdekatan kaunter... sbb kalau pakai token.. sensor dia hanya akan lepaskan sorg je... so lepas stroller baby lepas... kemungkinan kita x lepas... masa masuk.. kita hanya perlu touch token kat mesin palang tu... tapi bila keluar kita kena masukkan token tu dlm lubang mesin palang tu... ni sume utk token sehala...kanak-kanak berumur kurg 14 tahun dan di bwh 91 cm boleh naik MRT secara free... tapi kalau umur bwh 14 tahun tinggi lebih 91 cm... kena bayar half price... so Raihanah mana2 pegi sume dpt masuk free.. untung ko nakkkk... selain token... kalau korg banyak gunakan MRT boleh purchase Stored Value Card yg berharga 180 baht.. x salah aku dlm tu dh ada nilai 100 baht... 80 baht lagi tu deposit dan processing fee...disbbkan kitorg ni xde la nak pakai MRT banyak2 kali.. so aku fikir beli je la token mcm biasa...







Dari stesen Thailand Cultural Centre kitorg perlu berjalan lebih kurg 3 minit ke Esplanade Mall... tapi sbb kitorg keluar salah gate... kitorg perlu berjalan 5 minit... hihihh... dahla salah keluar gate.. aku pulak bagi salah jalan.. makin jauhla jadinya...so kalau nak ke Esplanade Mall make sure korg keluar gate 3... lepas keluar dari gate 3 menuju ke arah kiri sbb Esplanade Mall akan berada di sebelah kiri korg... Esplanade Mall ni lebih kurg mcm Mid Valley or Alamanda juga la... kat dalam ni ada mcm2 jenis attraction juga selain Art in Paradise... kalau nak ke Art in Paradise korg terus naik ke level 4... disbbkan kitorg belum lunch.. perut pun lapar... kitorg cuba cari kot2 ada tempat halal kat dlm mall ni... malangnya setakat hari ni belum ada tempat halal.. so utk menampung kelaparan kitorg beli air je dulu... aku beli Chocho Banana Frappe... sedap gilerrrr... dan yg penting tahan kenyang sementara sbb ada pisang...



Naik ke level 4... kitorg terus masuk ke dalam Art in Paradise... tiket masuk berharga 400 baht (est. rm 48) seorg... Raihanah pulak mcm biasa free la... so aku hanya beli tiket utk 4 org... berbaloi rasanya sbb sume 3D art kat dlm tu mmg cantik dan mengujakan... so bergambar x hengat la masing2.. mcm2 aksi mcm2 pose... lebih thrill dari trick eye museum yg aku penah masuk kat Tokyo dulu kot... kat dlm tu mmg xde org sgt... hanya ada group kitorg.. 2 org tourist omputih dan ada 1 family maybe org Thailand sbb aku dgr dorg berckp bahasa Thai... so mmg tempat tu kitorgla yg punya...














Lepas Art in Paradise kitorg plan nak pergi Rod Fai Night Market... baru aku sedar ari tu ari Rabu... Rod Fai Night Market ni x buka hari Rabu... hadoyaiii...dia mmg tutup Isnin Selasa Rabu... tapi nasib baik ada satu lagi market Ratchada Train Market... night market ni buka setiap hari kecuali isnin... lokasinya betul2 kat belakang Esplanade Mall... Keluar je pintu belakang mall tu dah nampak... masa kitorg pegi tu baru kul 6 ptg so belum meriah lagi... tapi dh banyak stall dibuka... cumanya kitorg hanya menjelajah bhg makanan sbb lapar punya pasal... belah baju2 kitorg x pegi la... jumpala juga 2 3 stall halal yg jual nasi ayam... ayam cucuk (mcm satay).. bebola daging ayam.. sosej berkeju... mmg rambang mata la kitorg.. sume pulak nafsu makan membuak2 mcm puasa sbb lapar...so membeli x hengat... sume stall2 ni jual pelbagai makanan... tapi stall halal bercampur2 dgn stall2 biasa.. so kena pandai cari.. pastikan kat banner dia ada tulisan halal...kebanyakannya senang cam sbb yg jual bertudung... kalau air pulak inshaa Allah kebanyakannya boleh diminum... dorg x menggunakan bahan2 terlarang so inshaa Allah xde masalah... itu yg sedara aku pesan... tapi sblm beli tgk2 juga bahan2 yg dipakai...












Sesudah menapau nasi ayam.. bebola dan satay... kitorg terus ke MRT... tapi sblm tu aku dan feeza masuk balik ke dlm Esplanade Mall sbb nak beli Chocho Banana Frappe tu lagi... kang x beli teringat2 pulak... hahaha... dari stesen Thailand Cultural Centre kitorg patah balik ke stesen Sutthisan.. harga tiket masih sama... 19 baht.. train pulak yang menghala ke Bang Sue... tapi waktu kitorg balik tu dh waktu kemuncak... so train agak padat dgn org2 yg tgh nak balik dari tempat bekerja... mmg mcm sardin la masing2.. sib baiklah 2 stesen je... sblm balik aku singgah kat 7 eleven dekat depan tempat menginap... kat Bangkok... 7E terlalu banyak dan ada di mana2... aku tanya juga sedara aku kenapa ada banyak kat sini? sedara aku kata mungkin sbb dasar kerajaan yg terlalu 'open' kepada org luar menybbkan cawangan2 7E di sini tumbuh merata.. pendek kata.. nak buka senang... tapi bagus juga.. x susah nak cari.. yg penting 24 jam... heheh..






bersambung...

No comments:

Post a Comment