Friday, October 7, 2016

Sawadikaa... Jelajah Bangkok Day 2

Pagi ni kitorg bangun seawal jam 5.30 pagi waktu tempatan (6.30 pagi waktu Malaysia)... disbbkan kitorg ni 5 org.. so giliran mandi dan bersiap tu mungkin akan memakan masa... jadi kitorg kena bersedia awal sbb kul 8.30 pagi (9.30 waktu Malaysia) dh kena gerak utk trip ke Damnoen Saduak Floating Market...

Trip ni kitorg gunakan khidmat tour Muslim di sini... Thai Halal Tour yg aku dh booking masa pre- tour ari tu... masa kitorg turun tu rupanya tour guide tu dah tunggu kitorg di bwh... namanya Jaafar... dan seorg lagi yg drive van kitorg aku dah lupa nama dia.. hahaha... tapi yg drive tu lebih banyak membantu kitorg drp tour guide sendiri... sampai sume benda kitorg tanya pada dia... kedua2 nya muslim tapi tak boleh berbahasa Melayu... so komunikasi kitorg hanya menggunakan bahasa inggeris sahaja... tapi yg drive tu boleh berbahasa melayu sikit2.. so ada kalanya apa yg kitorg ckp dlm bahasa melayu dia boleh faham dan jawab...

Perjalanan mengambil masa 2 jam lebih utk ke Damnoen Saduak sbb lokasinya jauh dari bandar Bangkok... Damnoen Saduak ni antara floating market yg popular di area berhampiran Bangkok... ada banyak lagi floating market lain.. yg dlm bandar Bangkok pun ada... tapi yg ni antara popular di kalangan tourist... disbbkan perjalanan mengambil masa agak lama... makanya aku mengqada' tido sekejap sbb bangun terlalu awal pagi tu... dlm perjalanan kitorg berhenti singgah di kedai minyak utk ke tandas.. kesempatan itu digunakan utk membeli air dan makanan ringan dan sebagainya kat 7 eleven di situ... kat sini eskrem milo... paddle pop.. kit kat dan ada sebahagian eskrem lain yg aku tak ingat sumenya halal... mcm mana aku tau? sbb kat eskrem tu ada lambang halal... tapi korg tak payah la membelek nak cari tanda halal jakim pulak... mmg tak jumpa la sampai bila2... di sini ada komuniti islam dorg sendiri seumpama jakim yg akan mengesahkan sesuatu produk tu halal atau tidak utk dimakan... so kalau korg tak jumpa halal jakim tu jgnla kata halal tu tak sah pulak.. dlm dunia ni takkan sume tempat nak kena ada halal jakim...rajin pulak jakim nak pegi seluruh dunia pi bubuh tanda halal...ye dok?

Sbnrnya kitorg pun tak tau yg ada banyak mknn lain kat dlm 7 eleven tu yg ada tanda halal dan boleh dimakan... sbb masa last time aku pegi dulu mmg la tersgt payah nak membeli makanan kat kedai2 serbaneka mcm tu... so mungkin dlm bbrp tahun ni dorg membangunkan makanan yg boleh dimakan oleh org2 muslim di negara ni...rupanya banyak makanan lain mcm sosej.. roti... susu dan sebagainya dah boleh dibeli dan dimakan oleh org2 Islam... tu pun kitorg tau lepas tour guide belikan kitorg sosej tu... dia kata halal.. mula2 kitorg tak percaya.. biar betul sosej ni halal.. tapi mmg terpampang logo halal kat plastik sosej tu... mungkin teruja sikit kot kitorg masa tu sbb jumpa makanan halal kat negara bukan Islam... padahal benda tu dh lama ada kot pastu org lain lek jer...... hahahah...

Selepas sejam kitorg tiba di jeti... kat sini van parking dan utk ke floating market perlu naik bot dari sini... sbrnya aku dan Hanim tak ambik pakej ke floating market sbb Hanim risau baby dia kalau naik bot nanti... kerana aku pun tak suka naik bot so aku pun tak ambik pakej tu juga... aku temankan Hanim tunggu di jeti... hanya Feeza dan Wawa jer yg naik... excited sungguh dorg dua tu... sbnrnya aku agak tak puas hati dgn pakej kali ni... sbb dulu aku penah ambik pakej yg sama tapi aku rasa company berlainan... masa aku pegi dulu mcm ni juga.. ambik pakej floating market 1 hari... tapi pakej tu bawa terus ke floating market dan parking di situ... so kitorg naik perahu terus dari kwsn market tu.. tapi aku tak pasti sama ada tempat yg sama atau tak dgn Damnoen Saduak ni sbb benda tu dh lebih kurg 8 tahun lepas... aku ingatkan sama so cadangnya sementara tunggu dorg berdua naik bot.. aku dan Hanim boleh cuci2 mata kat sekitar market tu.. rupa2nya tidak... kitorg kena menunggu sejam lebih di tempat tu yg takde apa2 benda menarik... harga utk pakej 1 hari ni pula seorg 2600 baht... tapi aku dan Hanim sbb tak naik bot... kami berdua hanya perlu bayar 2000 baht seorang... disbbkan aku tak follow dorg naik bot so aku pun tak tau apa yg menarik ada kat floating market tu... hahaha.. tapi takper aku belanja gambar-gambar yg dorg dah ambik...











 Sementara menunggu mereka berdua berjimba kat floating market... aku dan Hanim lepak2 kat area rehat kat situ... di situ ada tempat minum2... bila kitorg duduk je kitorg terus di hidangkan dengan air kelapa dan air mineral... bagus jugak servis dorg... sume tu complimentary... Hanim ambik kesempatan menunggu ni utk bagi Raihanah makan... dah mcm2 aksi dan aktiviti si kecik ni buat... kitorg layankan je asalkan dia tak mengamuk... tapi paling tak tahan bila ada 2 ekor anjing yg asyik berkeliaran kat sekitar kwsn tu... mula2 dorg duduk jauh.. tapi makin lama dorg makin berani dtg dekat kitorg... aku ni tak takut sgt anjing... tapi aku tak suka kalau tersentuh je.. satu hal nak kena samak woiiii.... satu keje nak cari tanah pula woiiii...








Lepas sejam lebih Feeza dan Wawa ke floating market... dorg join kitorg kat tempat kitorg lepak tadi... satu lagi yg agak mengecewakan aku bila lunch kitorg hanya makanan yg telah dipek... aku expect dorg akan bawa kitorg lunch di restoran sbb pakej tour aku yg dulu siap bawa kitorg gi makan tomyam dan lain-lain makanan Thai... tapi apa boleh buat.. benda dh depan mata terpaksa la hadap.. ngap je la sbb perut pun dh lapar... lepas lunch kitorg naik semula van utk menuju ke Elephant Village... sbnrnya tempat ni takde dlm agenda so tak termasuk dgn pakej yg ditawarkan... tapi sbb masing2 mmg nak merasa naik gajah... tour guide tu mcm faham2 so dia bawa kitorg ke situ... utk naik gajah setiap org perlu bayar 600 baht (est. rm 72) dan tempoh masa dia bawa lebih kurg 10-15 minit je pun... tak kisahla yg penting experience tu kan... tapi kat sini aku sorg je yg tak naik... hahahah.. bukan apa.. aku ni penakut duk atas benda tinggi2 satu... lagi satu aku kesian kat gajah tu... hmmmmm.... apapun aku jadi tukang ambik gambar kat dorg berempat.. kali ni merasa Raihanah naik gajah sbb tadi tak dpt naik bot... kata dorg.. gajah-gajah tu bawa dorg merentas air sungai... so aku belanja sekali gambar-gambar dari lensa dorg...










Dah settle Elephant Village kitorg dibawa pula ke Samphran Elephant Ground & Zoo di area Nakhon Pathom... dari Elephant Village ke Samphran lebih kurg 1 jam lebih... setelah sampai kitorg diberikan tiket masuk dan jadual program... masa tu dh pukul 2.30 waktu tempatan... so kalau ikut jadual... show yg seterusnya akan bermula kul 3 ptg.. sementara menunggu kitorg jalan2 sekitar zoo... kat dlm tu ada gajah... buaya... dua tu mmg major attraction la... lain tu ada la musang... iguana dan lain2 haiwan yg tidak mahu dikenali namanya (sbnrnya aku lupa)... mungkin disbbkan hari tu hari biasa so rakyat kat dlm tu tak brp nak ramai sgt...kosong mcm takde org... yg ada cuma pelajar2 yg buat lawatan sambil belajar dan tourist2 yg dtg dlm group... dlm kul 2.50 mcm tu kitorg dh masuk ke elephant ground utk cop tempat... masa tu seat mmg kosong sbb kitorg org pertama yg masuk... kitorg ambik seat tgh2 sbb kul 3 nanti akan ada magic show... jadinya kitorg duduk di tgh2 mengadap pentas magic show tu...hampir kul 3 ruang tempat duduk mula dipenuhi dgn tourist2 yg kitorg tak nampak langsung dari tadi... dari mana dorg dtg pun tak tau la.. mungkin baru sampai kot... persembahan bermula dgn magic yg betul2 magic... sume org teruja sambil menepuk2 tangan...



abaikan benda2 yg comot kat kertas program tu... akibat makan eskrem... hehehe...


Selepas persembahan magic... show disambung dgn persembahan elephant2 comel... show ni merupakan sebuah pengkisahan sejarah Thailand.. tapi bahasa omputih narrator dia terlalu omputih sampai aku pun tak faham sepatah haram... so layan je tgk lakonan gajah-gajah dan org2 yg turut berlakon sama... lepas habis persembahan gajah2 dtg dekat dgn penonton so kesempatan ni diambil org ramai utk bergambar dan sambil2 tu bagi ler sikit tips kat tukang yg bawa gajah tu... bagi 20 baht pun dah ok... kalau kaya bagi 100 baht... tak nak bagi pun takper...







Sesudah show elephant.. kitorg beralih pulak ke pertunjukan crocodile... katanya crocodile wrestling... tapi takdela wrestling yg sampai bertumbuk smack down tu... style2 acah2 masuk kepala dlm mulut buaya gitu2 jer... tapi neves gakla tgk... buatnya buaya tu ngap... tak sanggup menengoknya... crocodile show ni bukan di tempat yg sama dgn magic show dan elephant show tadi... crocodile show ni kat satu lagi tempat yg ada buaya di tgh2nya.. kena naik tangga duduk atas pangkin mcm tu...








Habis sume show... kitorg pun bergerak keluar dari situ... crocodile show tu tadi adalah last show utk hari tu.. sbb zoo akan ditutup jam 5 ptg waktu tempatan... kalau ikut pakej spttnya lepas ni kitorg akan dihantar balik ke penginapan... tapi aku mmg dh request dari masa booking utk minta dihantar ke tempat lain dan kitorg akan balik sendiri ke hotel selepas tu... plannya kitorg nak makan2 di satu restoran halal kat area Bang Kapi.. kwsn tu kwsn Ramkhamhaeng yg smmgnya kwsn ramai muslim... nama restoran tu ialah Sinthorn Steakhouse... perjalanan mengambil masa sejam lebih je sbnrnya... tapi disbbkan waktu tu waktu kemuncak so jalan agak sesak menyebabkan kitorg sampai selepas 2 jam...






Selepas bergambar dgn tour guide dan drivernya... kitorg masuk ke restoran... kat sini ada mcm2 menu... kalau nak makanan tempatan ada... nak makan western ada.. grilled steamboat ala korean style pun ada... so mlm tu kitorg nak makan korean style... agak mengecewakan sikit sbb pilihan yg ada cuma daging ayam dan daging lembu serta bebola dan sosej... takde apa-apa seafood..  tapi ada nasi dan lauk2 lain yg boleh diambil sekali... cumanya daging2 tu diperap dgn pelbagai cara... dan ada juga yg tak diperap so grill mcm tu jer.. harga sekepala 245 baht.. tapi dh campur air bagai2 sume... sorg lebih kurang 380 baht juga...



Habis makan2.. Hanim ajak ke mana2 night market berdekatan sbb dia nak cari selipar... dh tak tahan agaknya pakai kasut... so aku google night market terdekat.. yg dijumpai hanya Ramkhamhaeng night market lebih kurg 7 minit dari situ... kami tahan teksi dan menuju ke lokasi... kawasan tu meriah... cuma waktu dah menghampiri 11 malam so kebanyakannya sedang membungkus untuk tutup... tapi sempat juga kami rembat selipar sepasang dan Feeza dpt juga sehelai baju... harga tak payah cakapla murah nakkkk oiiiii... 100 baht mmg harga standard.. payah nak jumpa dah lagi murah drp tu... ada yg kitorg lalu tu.. tshirt sehelai 80 baht.. kalau 2 helai 150 baht... jatuh 75 baht sehelai nak oiiii... lebih kurg 8 hengget 9 hengget je... kualiti kain bukan biasa2... helokkk sgt kainnya... sbb memikirkan di chatuchak lebih bnyk pilihan so kitorg xde la membelek lama2... dah dapat apa yg dicari kami tahan teksi sekali lagi untuk pulang ke hotel kami...

Malam tu malam tragis buat aku... disbbkan driver yg kitorg dpt agak tua dan tak pandai cari jalan sangat... so aku terpaksa buka google maps aku guna fon... aku pula kat tangan atas riba mcm2 brg aku tgh pegang... plastik selipar la... bag pack la.. handphone la... tambah pula kat tangan aku lagi handphone Hanim sbb handphone aku tak dapat detect GPS... berpusing2 gak kitorg sampai sesat la... akhirnya sampai... handphone Hanim aku dh bagi balik pada dia... masa aku nak keluarkan duit utk bayar... aku memang dengar ada benda jatuh kat kaki aku... aku mmg ingat dh nak ambik... tapi tak tau kenapa aku tak teringat langsung handphone yg aku tengah pegang tadi... aku ingatkan plastik selipar yg jatuh so aku hanya ambik plastik selipar... tak teringat langsung handphone tu.. sangkakan handphone tu dh ku masukkan ke dlm beg silang... malangnya... dah tertulis bukan rezeki aku... sesampainya di dalam bilik aku nak keluarkan handphone... aku hanya jumpa handphone aku yg satu lagi (handphone utama).. aku bawa 2 handphone.. satu postpaid maxis dan satu lagi prepaid tunetalk.. senang bawa dua rasanya sbb kalau habis bateri ada satu lg handphone backup.. masa tu baru aku sedar yang handphone kedua tu (yg guna utk google maps) takde... dan masa tu la juga aku tersedar bunyi yg jatuh tadi tu adalah handphone aku tu... terdudukla juga sekejap... Hanim cuba call nombor Thailand yg kat handphone tu... tak berangkat... mungkin driver tu tak dengar... lepas beberapa kali... kitorg cuba call.. akhirnya ada bunyi org angkat... tapi bila kitorg hello hello... dia x jawab.. pastu terus putus... call balik dh terus off... hmmmm... mmg selamat hari raya la jwbnya... walaupun handphone tu tak mahal tapi itu tetap handphone yg aku beli hasil titik peluh bekerja.. sayang tetap sayang.. ralat tetap rasa ralat... tapi apakan daya.. kecuaian sendiri... nasib baik bukan handphone yg maxis tu... kalau tu hilang aku merana gakla sbb semua benda penting ada dlm tu... termasuk segala reminder... so itu jadi pengajaran pada aku... simpan elok2 sume barang... jangan tamak sangat nak pegang sume benda dlm satu masa... so mlm tu tido lenala aku bermimpikan handphone yg hilang tanpa dapat dikesan lagi... sob sob sob..

Pantang nampak kedai jual air.. confirm singgah...

bersambung...

No comments:

Post a Comment