Tuesday, October 11, 2016

Sawadikaa... Jelajah Bangkok Day 4 (Last part)

Hari ni last day kitorg di Bangkok sblm balik ke KL... kejap je rasa... oleh kerana flight kitorg sebelah malam so pagi ni kitorg ada masa utk shopping sakan penghabesan... waktu check-out kitorg kul 11.30 waktu tempatan so dlm kul 11 lebih sikit tu kitorg dan siap berkemas dan bawa luggage2 kitorg ke bawah... sebelum tu kitorg breakfast sosej dan roti yg dibeli dari 7 eleven kat bwh hotel...

Masa check-out.. aunty yg sama masa kitorg check-in ada di kaunter... so kitorg minta tumpang luggage kitorg di situ... dari situ kitorg gerak ke MRT Sutthisan utk menuju ke Chatuchak Market... dari sutthisan kitorg turun di stesen Chatuchak Park melalui 4 stesen yang menghala ke Bang Sue...  dari stesen Chatuchak Park kitorg hanya perlu berjalan kaki lebih kurang 5 ke 6 minit utk sampai di Chatuchak Market... selain MRT... boleh juga menaiki BTS dan perlu turun di stesen Mo Chit.. pastu berjalan kaki dlm lebih kurg jarak yg sama dgn MRT tadi...




Chatuchak ni merupakan weekend market sbb ia hanya wujud pada hari Sabtu dan Ahad sahaja.. hari biasa dorg tak buka... so suasana tak payah cakapla... selain ramai dgn org tempatan... tourist juga memenuhi tempat-tempat ni... misi kitorg hari ni ialah utk bershopping dalam masa kurg dari 4 jam sbb kitorg perlu balik ke hotel utk ambik luggage dan kena naik teksi utk ke airport dan berada di airport sblm jam 5.30 waktu tempatan... satu je lah nak cakap... tempat ni memang gila... kalau nak teroka satu-satu memang takkan habis dlm masa 1 hari apatah lagi dlm masa 4 jam... so apa yg kitorg buat ialah... kitorg hanya lalu jalan luar dan tak masuk ke bahagian dalam... lagipun disbbkan kitorg bawa stroller baby.. laluan belah dalam agak sukar sikit sbb jalannya sempit dan org terlalu ramai... so kalau nak berhenti membeli pun agak susah juga bila nak parking stroller...

Kat sini mcm-mcm jenis barang dijual.. sebut je apa nak... sume ada... tapi memang gila la kalau tgk baju-baju... handbag... stokin dan benda-benda lain yang comel-comel... souvenier pun banyak.. so tak payah risau nak cari sbb kat sini melambak dan murah... stokin pula ada pelbagai jenis kiut miut dan kebanyakannya dijual 6 pasang 100 baht atau kalau pandai cari ada juga yg jual 8 pasang 100 baht... so kena pandai cari dan nasib-nasibla kalau jumpa... selain barang kat tepi-tepi kedai ada juga jual makanan-makanan ringan mcm coconut ice cream... jus buah-buahan... dan air-air minuman yg lain kalau kehausan... harus diingat..di sini memang sgt panas dan bawalah kipas tangan.. air mineral dan pakailah tshirt nipis atau serap peluh... kalau bawa baby dlm stroller elokla sediakan kipas bateri supaya anak tak meragam...

hahhh sampai garu kepala la tak tau nak pilih yang mana satu....


Lepas 3 jam kitorg meround.. tawar menawar dan membeli-belah... kitorg cuba utk cari tempat makan halal... aku tau di sini ada 2 3 tempat halal tapi utk mencari mmg agak payah sbb kebanyakan berada di bhg dalam dan kalau tak masuk ke dalam mmg susah nak jumpa... kena pandai cari dan kalau boleh rajin-rajinla tanya org2 di situ atau org2 kat kedai.. disbbkan kitorg dah kena gerak utk balik ke hotel sbb nak mengemas brg-brg yg baru beli ni... makanya kitorg terpaksa redha utk menahan lapar seketika dan berharap di airport akan ada benda utk dimakan bagi melapik perut sblm dpt makan dlm flight nanti... tapi kata org... dah rezeki namanya... masa kitorg nak keluar dari area Chatuchak kitorg masuk ke satu lorong.. di situ kitorg terjumpa satu gerai halal.. kitorg decide utk berhenti sekejap dan makan dalam stgh jam sblm gerak balik ke hotel... ada mcm2 jenis menu di situ tapi harganya masyaAllah... dh sama harga dgn handbag yg kitorg beli... aku tak tau kenapa harganya sampai begitu... mungkin sbb harga brg mentah halal agak sukar dan mahal utk diperolehi atau sbb tak banyak gerai halal di situ so yg menjual meletakkan harga agak melampau... rata-rata makanan berharga 150 baht hingga 300 baht... air pula satu gelas berharga 50 baht...pulut santan mangga (mango sticky rice) pun harganya antara 150-300 baht... bayangkan bapak mahal makanan kat situ... dah mcm restoran berhawa dingin... sbb apa aku kata mahal? kebanyakan tempat halal yg kitorg pergi harga makanannya sekitar 60 ke 80 baht sahaja... even kat food court platinum mall pun satu set dgn air seorg cuma 100 baht... so jika dibandingkan mmg agak mahal...bukan agak mahal... mmg terlalu mahal...

Sesudah makan kitorg meneruskan perjalanan ke MRT... utk keluar dari situ juga kena pandai cari jalan... jangan harap kalau dah masuk gate mula-mula akan keluar gate yg sama... kecuali kalau patah balik ikut jalan yg sama...kat sini ada banyak jalan keluar... so yg penting tau arah balik ke jalan asal... otw ke MRT tu sempat lagi dorg ni singgah gerai yg jual beg kat tepi jalan masuk.. dari sblm masuk tadi odrg mmg dah aim... beg tu backpack jenis kain bercorak 100 baht satu... dan kalau purse coin atau uncang duit.. corak yg sama dijual 10 baht satu... tak ke gila namanya tu?

Dari stesen Chatuchak Park kitorg menuju ke stesen Sutthisan dan terus ke tempat penginapan... time tu org kaunter dah bertukar.. so yg layan kitorg masa tu sorg girl muda... tapi dia pun layan kitorg okay juga... aku minta dia tolong dptkan kitorg teksi memandangkan aku tak nak membuang masa menahan teksi tepi jalan... so girl tu tolong callkan utk kitorg... mula-mula aku minta teksi yang besar mcm masa kitorg dtg ari tu... tapi sbb katanya susah nak dpt immediate dan kena booking sehari sblm.. so aku kata bookingkan 2 teksi... malas dah nak fikir panjang nanti membuang masa... so if korg nak teksi besar.. MPV ke Innova ke... make sure korg booking sehari sblm atau kalau tak reti minta je org hotel tolong book kan utk korg.. biasanya dorg akan bantu...

Lepas dah mengemas sume barang dan packing semula... teksi kitorg sampai.. utk tidak tertipu aku pastikan yang kedua-dua teksi ni menggunakan meter... menurut girl tadi teksi ni mmg guna meter sbb dia call dari company... tapi kalau teksi jenis yg call ni mmg akan ada charge tambahan... sbnrnya aku tak berapa pasti... kalau ikut review charge tambahan utk call teksi ialah 20 baht.. tapi org teksi ni kata 30 baht.. so aku tak pasti sama ada harga dah naik atau driver ni yg tipu aku... lagi satu.. aku dan feeza satu teksi.. Hanim dan Wawa pula satu teksi lagi... tapi driver yg aku dan Feeza dpt ni mcm agak psycho juga... masa nak naik dia minta 300 baht satu teksi... aku kata "no.. meter please..." dia gelak-gelak... dia kata 2 teksi 300 baht la satu teksi so dia nak try nego utk letak harga... aku kata tak boleh... mmg pakai meter so sila pakai meter... dia gelak-gelak sambil membelai-belai rambutnya yg panjang tu... sepanjang perjalanan dia berckp sorg2.. gelak sorg2... agaknya tgh cari idea kot nak kelentong aku... mmg psycho... hahahah... lepas tu dia masuk jalan sempit kwsn-kwsn perumahan shortcut agaknya... cuak juga kitorg dia ni nak lalu mana...  nasib baik teksi Wawa dan Hanim follow blkg kitorg... Wawa kata driver dorg kata sbb jammed so lalu area situ... ok.. aku terfikir... nak elak jammed ke atau saja nak bagi jalan jauh so meter jalan banyak... wallahualam... asalkan kitorg sampai dgn selamatnya... kitorg redhakan jer....

Sblm sampai kawasan tol... dia kata tol kitorg kena bayar.. aku kata ok aku boleh bayar... sbb mmg teksi bermeter tol akan di bayar oleh passenger... dia minta 80 baht utk tol... aku tanya dia betul ke 80 baht... manala tau dia nak songlap separuh kan... ok mmg betul sbb aku tgk kat booth tol ada tulis 80 baht... tapi aku tak perasan 80 baht tu utk kenderaan kelas mana satu.. tapi aku redhakan jela... aku whatsapp Wawa yg dlm teksi kat blkg kitorg.. Wawa kata dia pun bagi 80 baht... so mungkinla betul... Feeza kata masa aku keluarkan duit nak bayar tol tu... mata driver tu sempat menjenguk duit purse aku masa aku nak keluarkan duit...  liar mata dia... haishhh dia ni... aku ckp dgn Feeza... rasa-rasanya masa nak bayar nanti dia akan buat-buat takde balance sbb masa tu aku hanya ada 500 baht ... sdgkan meter baru menghampiri 200 baht... mmg betul tekaan aku.. masa aku nak bayar dia kata takde duit kecik... ok takper.. aku dah boleh agak permainan ko... sbb awal-awal lagi aku dah pesan pada Wawa jangan bayar teksi dorg nanti aku akan bayarkan sekali in case jadi seperti yg aku ramalkan... nasib baik driver teksi Wawa tak psycho mcm mamat ni... so aku bayar dulu pada driver teksi dorg... dan driver teksi tu pulangkan balance 300 baht pada aku... so dptla aku bayar 200 baht pada driver psycho tadi... takde canla dia nak kencing aku... always be careful bila naik teksi di sini... lebih-lebih kalau korg group perempuan... make sure korg tegas dgn pendirian dan pastikan korg ada nombor utk call sbg aduan sekiranya driver teksi tu buat hal...tapi kalau nampak mcm tak leh lawan.. korg jgn berkeras atau melawan pulak.. kang driver tu tinggalkan pula korg kat tgh2 jalan... lagi teruk kalau dpt yg jenis merbahaya.. minta dijauhkan... tapi jgn bimbang.. tak semua teksi berperangai mcm ni... hanya segelintir.. kebanyakannya baik peramah dan ikhlas mencari rezeki...

Alhamdulillah selesai kisah teksi... kitorg masuk ke dalam... time tu masih awal dlm kul 5 lebih so kaunter luggage kitorg belum buka... so kitorg berehat dulu di tempat menunggu... sementara tu kitorg ambik peluang utk solat dulu... di Don Mueang Airport ada prayer room... dari level departure... turun escalator berhampiran gerai Kebab Halal satu level... dan ikut je tanda arah... dari ruang duduk kitorg tu dah boleh nampak tanda arah parayer room dan escalatornya tu... (ruang duduk kitorg di antara money changer dan kedai serbaneka)... utk wanita tempat wudhu' di tandas (lelaki tak pasti).. pintu masuk mula-mula sebelah kanan akan jumpa tandas tu.. kat dalamnya mmg tandas tapi ada satu bilik yg khas utk ambik wudu'... utk bilik solat pula kena masuk ke dalam lagi sampai jumpa ada kerusi-kerusi duduk di depannya... ruang solatnya agak besar dan selesa... kat situ ada telekung dan sejadah disediakan... so kalau korg dah simpan telekung dlm luggage pun takde masalah...


Selesai solat dan selesai check-in luggage kitorg lepak kejap utk beli halal kebab di depan escalator... selepas makan kitorg masuk dan terus menuju ke gate utk boarding sbb flight kitorg kul 8.20 mlm... dalam flight kitorg order makanan yg sama... lepas landing... disbbkan Raihanah tido... kitorg jadi group terakhir yg keluar dari cabin... hahaha.. sabar je la para pramugara menanti kitorg... sib baik pramugara -pramugara mlm tu sume helokkkk jer... dari gate menuju ke imigresen punyalaaaaa bapakkkk jauhhhhh kot!!!! tercungap-cungap aku mengalahkan berjalan kat chatuchak tu... dahla buggy pun takde mlm tu... haishhh mcm2 ayatla keluar sepanjang jalan tu... hahaha... lepas dah ambik lugage sume kitorg berpecah sbb masing-masing balik dgn family masing-masing... hanya aku dan Wawa naik sekali sbb Wawa kena ambik kereta dia kat umah aku utk balik ke rumah dia..



Sblm keluar dari pintu airport sempat juga aku beli boostjuice King William (chocolate+banana).. dptla juga menghilangkan kerinduan aku kepada Chocho Banan Frappe kat Esplanade Mall ari tu... huhuuu. so lepas ni kami pakat-pakat nak pegi lagi.. tapi utk shopping je.. sbb katanya tak puas.. bawa balik barang tak cukup... hahaha... simpan duit yer... simpan....


will miss u... ehhhh... will miss Bangkok.... hihihihhh...


No comments:

Post a Comment